En blogg om allt eller inget, mäst inget !

Direktlänk till inlägg 6 februari 2010

VÄRMLAND DÄR JAG BOR !!!

Av Alexander - 6 februari 2010 22:10

Torsby En Stad I Värmland
Torsby
Tätort
LandSverige Sverige
LandskapVärmland
LänVärmlands län
KommunTorsby kommun
FörsamlingFryksände församling
 
Läge60°08′N 13°00′O / 60.133, 13
 
Area532 hektar
 
Folkmängd4 012 invånare (2005)
 
Befolknings- och arealfakta från SCB[ (uppdaterad 30 maj 2008)

Del av Torsby centrum

Torsby är en tätort i Värmland och centralort i Torsby kommun, belägen i norra änden av sjön Övre Fryken.

Befolkningsutveckling

Befolkningsutvecklingen i Torsby Tätort
År  Invånare 
1960
  
2 192
1965
  
2 634
1970
  
3 094
1975
  
3 632
1980
  
3 980
1990
  
4 349
1995
  
4 347
2000
  
4 049
2005
  
4 012
Källa: SCB - Tätort

Kända personer

  • Sven-Göran Eriksson, fotbollstränare
  • Patrik Bodén, världsrekordhållare i spjut
  • Mikael Löfgren, skidskytt
  • Per-Inge Walfridsson, Europamästare i rallycross 1980
  • Conny Evensson, ishockeytränare
  • Signe Björnberg, Sigge Stark, svensk författare
  • Bengt Berg, poet
  • Marcus Berg, fotbollsspelare
  • Bröderna Dobermann, musiker
  • Anders Nordlund, musiker

Vad finns i Torsby

  • Björnevi Idrottsplats. Hemmaplan för Torsby IF
  • Hotell Björnidet som ligger i Torsby Centrum
  • Sommaren 2006 invigdes i Torsby Sveriges första och världens längsta skidtunnel som är 1,3 km lång.
    I skidtunneln finns även världens enda skidskyttehall inomhus.
  • Torsby bowlinghall
  • Lonesome Drifters Rock'n Roll Club
  • Lonesome Pine Country och Bluegrass förening
  • Sebra Film
  • Torsby fordonsmuseum
  • Torsby Finnkulturcentrum, Centrum för skogsfinsk forskning och information om Finnskogens besöksmål
  • De skogsfinska gårdarna Ritamäki, Juhola, Karmenkynna
  • Hovfjällets skidanläggning som ligger c:a 2 mil norr om Torsby.
  • Branäs skidanläggning, ca 8 mil norr om Torsby.
  • Långbergets skidanläggningoch sporthotell för längdåkning.
  • Välkänt skidgymnasium vid Stjerneskolandär bland annat Gunde Svan, Tobias Fredriksson, Mattias Fredriksson och Björn Lind gått.
  • Sahlströmsgården i Utterbyn. En konstnärsgård med restaurang, butik och galleri.
  • Vildmark i Värmland, arrangerar upplevelser i naturen under maj till september, bl.a timmerflottfärder på Klarälven som de två senaste åren nominerats till en av Sveriges bästa upplevelser av utländska arrangörer.

Kommunikationer

  • Torsby har järnvägsförbindelse via Fryksdalsbanan.
  • Torsby flygplats Fryklanda, med reguljärförbindelse två gånger dagligen till Arlanda/Hagfors.
  • Europaväg 45 har sin sträckning förbi Torsby

Skolor

  • Holmesskolan. F-6.
  • Frykenskolan. Högstadieskola 7-9.
  • Stjerneskolan. Gymnasieskola med bl.a välkänd skidlinje.
  • Sörmarks friskola ( dör mina barn går ) en liten skola i Sörmark.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexander - 23 juli 2011 19:34

Jaha då var man här igen då, som vissa av er vet så har jag varit borta ett tag från detta med blogg o allNä t. Har inte haft tid med att sitta o skriva en massa och vet inte vad jag skulle ha skrivit då. Händer inte så mycket förutom att jag har...

Av Alexander - 31 mars 2011 18:29

Ja ni läste rätt, jag må vara ett svin, idiot, elak och även egoist eller tillockmed MANSGRIS. Men när det kommer på fråga om att jag försörjer min familj så kan jag berätta att jag inte är detta. Jag ser alltid till att min familj har det bra och må...

Av Alexander - 13 mars 2011 13:40

  Helgdagar Gregoriusdagen, förr firad till minne av Gregorius den store (1882 flyttad från 12 mars) Dagens namn I den svenska almanackan Nuvarande – Greger Föregående i bokstavsordning Ernestus – Namnet fanns på dagens d...

Av Alexander - 11 mars 2011 18:04

Ja denna dagen var inge bra alls. Som jag skrev på FB i mårse så var jag inte alls på banan för att åka  o jobba. Lite febrig och mådde skit med värk o annat.   Hur som så började dagen illa då jag skulle såga upp ett dörr hål i en vägg. Så jag b...

Av Alexander - 10 mars 2011 12:09

Då sitter man på jobbet och har middag, ja det är inte så mycket utan bara några mackor med ost och lite kaffe. Men det få ju räcka ska ju inte vara någon lyx att jobba eller. Sitter i Båstad och renoverar FD Arbetsförmedlingen så att Soc kan flytt...

Presentation


Är en vanlig kille som säger det som faller honom in att säga.

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Omröstning

Besöker den här bloggen ?
 Ofta
 Ibland
 Nyss kommit hit
 Kommer att besäka igen

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Blogg Extra


Ovido - Quiz & Flashcards