En blogg om allt eller inget, mäst inget !

Direktlänk till inlägg 1 mars 2010

MAN FÅR INTE BLI GAMMAL I SVERIGE !!!!!!!!!

Av Alexander - 1 mars 2010 19:48

”Många av våra äldre är tränade i att vara lydiga.” På äldre
”Många av våra äldre är tränade i att vara lydiga.” På äldreboendet i Timrå får de boende max två koppar kaffe om dagen. Jan Myrdal, 82, är kritisk till hur äldre behandlas i Sverige. ”Här ser vi gamlingar som kostsamma och besvärliga”, säger han.

”Det finns ett klart
äldrehat i Sverige”

• Kommunerna är huvudmän för äldreomsorgen.


• Men drygt 11-12 procent av äldreomsorgens verksamhet drivs av privata företag.


• All äldreomsorg är skattefinansierad.


• Årskostnaden för varje boende ligger på drygt en halv miljon kronor.


• När Sveriges kommuner och landsting gjorde sin årliga undersökning av landets äldrevård visade det sig att tre kommuner toppade listan: Malung-Sälen, Ödeshög och Gnosjö.




 

  Åldringar får bara två koppar kaffe per dag

Bara två koppar kaffe per dag – och ingen påtår.


De hårda ransonerna på äldreboendet i Timrå har orsakat en läsarstorm.


– Det finns ett klart äldrehat i Sverige, säger författaren Jan Myrdal, 82.



  Två koppar kaffe.


  2,5 deciliter mjölk.


  Två frukostbröd.


De anställda på äldreboendet Hagalid i Timrå trodde det var ett skämt när de fick de nya kostdirektiven för de boendes kaffestunder. Redan innan hade de tvingats spara in på de äldres julmiddagar och midsommarfiranden, nu går besparingarna ut även över kaffetåren.


– Det är vansinne. Man tappar gnistan, säger undersköterskan Pia Eriksson.


"Värdig sista etapp"

Och reaktionerna lät inte vänta på sig.


Av de nästan 100 000 läsare som röstade på Aftonbladet tycker 96,9 procent att det är helt fel att spara in på de äldres kaffestund.


I kommentarsfältet har mer än 300 läsare diskuterat hett. Läsaren Johan86a skriver: "Pensionärerna har vi inte råd att ge en värdig sista etapp. Förut åkte aktiviteterna in, och nu åker väl snart kaffet totalt."


Tolletroll skriver: "Den/de som tagit dessa beslut borde inse att man skämt ut sig och omedelbart lämna in sin avskedsansökan. Luktar inkompetens ända hit."


Sparar på haklappar

Och Pluto2 tycker: "Jaha så har besparingarna även nått ålderdomshemmet. Men varför inte? Vem säger att de är undantag? Sen kan jag tycka det finns bättre saker att skära ned på. Chefslöner och bonusar kanske ger mer än att rycka bullen från gammelmormor?"


Läsare har även mailat in och berättat om anhöriga som bott på hem där det sparats på saker som knäckebröd och haklappar.


"Istället fick de tvätta kläderna oftare", skriver en läsare.


"En ickeperson"


Författaren Jan Myrdal, 82 år, tycker att det finns ett hat mot äldre människor i Sverige och att det som hänt i Timrå bara är ännu ett bevis på detta.


– När man blivit över 80 år är man plötsligt en ickeperson. Jag har precis kommit hem från Indien och där finns en helt annan syn på äldre, en helt annan tradition. Här ser vi gamlingar som kostsamma och besvärliga och tyvärr ser många av de gamla sig själva på samma sätt, säger Myrdal.


– De som bor på det här äldreboendet är personer i min ålder eller yngre. De har arbetat i hela sina liv och de var en gång i tiden med och spred idén att de äldre ska ha rätt till ett bra liv. En idé som de sedan fått se avskaffas bit för bit.


"Med hatten i handen"

Jan Myrdal säger att han själv hade blivit förbannad om någon sagt åt honom hur många koppar kaffe han får dricka per dag, och att det kanske är dags för Sveriges pensionärer att ryta i. Ordentligt.


– Men de står där med hatten i handen och tackar för att de får finnas till. Många av våra äldre är tränade i att vara lydiga. Patronstiden är långt borta men kvar finns känslan hos många av våra äldre att de måste vara tacksamma att de inte blir utkastade på gatan. Hur har det blivit så här? Varför ligger folk och självdör för att inte vara till besvär?

























 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexander - 23 juli 2011 19:34

Jaha då var man här igen då, som vissa av er vet så har jag varit borta ett tag från detta med blogg o allNä t. Har inte haft tid med att sitta o skriva en massa och vet inte vad jag skulle ha skrivit då. Händer inte så mycket förutom att jag har...

Av Alexander - 31 mars 2011 18:29

Ja ni läste rätt, jag må vara ett svin, idiot, elak och även egoist eller tillockmed MANSGRIS. Men när det kommer på fråga om att jag försörjer min familj så kan jag berätta att jag inte är detta. Jag ser alltid till att min familj har det bra och må...

Av Alexander - 13 mars 2011 13:40

  Helgdagar Gregoriusdagen, förr firad till minne av Gregorius den store (1882 flyttad från 12 mars) Dagens namn I den svenska almanackan Nuvarande – Greger Föregående i bokstavsordning Ernestus – Namnet fanns på dagens d...

Av Alexander - 11 mars 2011 18:04

Ja denna dagen var inge bra alls. Som jag skrev på FB i mårse så var jag inte alls på banan för att åka  o jobba. Lite febrig och mådde skit med värk o annat.   Hur som så började dagen illa då jag skulle såga upp ett dörr hål i en vägg. Så jag b...

Av Alexander - 10 mars 2011 12:09

Då sitter man på jobbet och har middag, ja det är inte så mycket utan bara några mackor med ost och lite kaffe. Men det få ju räcka ska ju inte vara någon lyx att jobba eller. Sitter i Båstad och renoverar FD Arbetsförmedlingen så att Soc kan flytt...

Presentation


Är en vanlig kille som säger det som faller honom in att säga.

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Omröstning

Besöker den här bloggen ?
 Ofta
 Ibland
 Nyss kommit hit
 Kommer att besäka igen

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Blogg Extra


Ovido - Quiz & Flashcards