En blogg om allt eller inget, mäst inget !

Alla inlägg den 24 mars 2010

Av Alexander - 24 mars 2010 23:28

HOTAS OCH KRÄNKS Linnea, 14, våldtogs på sin högstadieskola.
HOTAS OCH KRÄNKS Linnea, 14, våldtogs på sin högstadieskola. Ett par dagar efter att Linnea polisanmält började rykten att cirkulera. Ingen trodde på henne. Linneas skolkompisar tog ställning för killen, och hon stod ensam. På skolavslutningen möttes pojken med jubel. Samma kväll våldtog han en flicka till. Trots att pojken dömdes för båda våldtäkterna fortsatte ryktesspridningen. Inte minst på nätet – där forum fyllts av kränkande kommentarer om flickorna.
Foto: SVT

Hon våldtogs på skolan – pojken hyllades

Hon hånades på internet – då förgrep han sig på en flicka till

Linnea, 14, våldtogs på en skoltoalett.

När hon anmälde pojken vände sig både unga och vuxna i samhället mot henne.

Hon blev utstött och förtalad.

– Det jobbigaste var att ingen trodde mig, säger Linnea.

Hon var 14 år och gick i åttan när hon i mars förra året våldtogs på handikapptoaletten på högstadieskolan i Örnsköldsvik.

Fem, sex gånger bad hon den två år äldre killen att sluta.

Ändå fortsatte han.

Detta berättade pojken senare själv i det polisförhör där han erkände våldtäkten.

Ett par dagar efter att Linnea polisanmält övergreppet började rykten att cirkulera, inte minst på nätet: Ingen trodde på hennes berättelse.

Han fick stöd på Facebook

Hennes skolkompisar tog tydlig ställning för killen och drog sig undan. Linnea stod ensam.

– Folk som jag trodde att jag kunde lita på visade sig vara skitstövlar, rent ut sagt, säger Linnea till SVT:s Uppdrag granskning, som tar upp fallet i kvällens program.

Pojken dömdes senare till sluten ungdomsvård för våldtäkt på barn.

Ändå var det i stort sett ingen som trodde på Linnea. En Facebook-grupp till stöd för pojken fick snabbt 4 000 medlemmar.

Och skolan ville inte ta ställning, inte ens när den fällande domen senare fastställdes av hovrätten.

På skolavslutningen möttes pojken med jubel och öppna armar.

Senare den kvällen våldtog han ytterligare en flicka, en 17-årig tjej som han känt sedan länge. Han dömdes även för den våldtäkten, också den domen fastställdes av hovrätten.

Flyttade – 50 mil

Men ryktesspridningen har fortsatt. Nätets diskussionsforum fylls med hätska inlägg, hot och kränkande påståenden om de båda våldtagna flickorna.

Linnea har nu flyttat till en internatskola, 50 mil från hemstaden.

– Nu har hon det bra. Där är hon en elev bland alla andra, säger Linneas mamma.

Men hon kan tvingas tillbaka till Örnsköldsvik redan till hösten, om inte kommunen vill bekosta fler år på internatskolan.

– Jag anser att man riskerar hennes välmående om man tvingar henne tillbaka, säger Linneas mamma.

Av Alexander - 24 mars 2010 21:58

Av Alexander - 24 mars 2010 19:23

Dagen börjar ta sitt slut nu.

Det har varit en relativt lugn dag för mig idag. Åkte till jobbet i Molkom och jobbade några timmar och sen insåg jag att jag varken hade plank eller mer skruv. Vilket inebar att jag inte kunde göra mer denna dag. Vi får allt se om det kommer mer matrial i denna vecka vilket jag inte tror att det gör men åter så är det inte mina bekymmer. Så nu får det allt ta ett tag innan jag åker tillbaka dit och jobbar då jag har andra uppdrag nu så det kan dröja en månad eller mer.

Deras problem inte mina, så nu ska jag göra lite jobb hemma resten av denna vecka och sen blir det Norge som det ser ut.


Var och handlade med KÄRRINGEN och det blev dyrt som vanligt, kan inte fatta att det ska vara så svårt att hålla i pengarna ett tag.

När jag handlar så får jag en hel kundvagn för 1500 och då är den överfull. Så något fel är det allt i detta.

Men hur tråkigt är det inte o handla då, en massa folk som springer överalt och ska ha ha ha och gnäller på hur dyra allt är nuförtiden. JA men sluta handla då och gå och odla era JÄVLA potatis själva då och lök.

Sen så fattar jag inte hur det kan skilja på vanligt och krav märkta saker, de kommer ju fan från samma saker eller har jag fel ?


Nä nu ska jag slänga i mig lite mat ska bli gott då det är stekt fläskfile med klyftpotatis och lite rödvins sås och en god sallad.


Så tills senare hej och goodbay !!!!

Av Alexander - 24 mars 2010 19:20

Dagens horoskop 24/3

Väduren – Närhet och gemenskap står i fokus, och en ny ­romantisk bekantskap kan mycket väl visa sig bli verklig.

Oxen – Du är inne på rätt väg, så befria dig från förpliktelser som inte längre fyller något ändamål.

Tvillingarna – Du är ­lite osäker på ­något i din nuvarande situation – du kan emellertid räkna med stöd för vissa planer.

Kräftan – Ett problem aktualiseras under dagen, men du kommer förmodligen tillrätta med det, om du verkligen bemödar dig.

Lejonet – Lejonets självförtroende är  inte i topp för ögon­blicket, men din mång-­sidighet tycks kunna tjäna dig väl.

Jungfrun – Du har varit lite väl uppoffrande i något sammanhang och det kan vara dags att tänka lite mer på dig själv!

Vågen – Du före­faller omedveten om något som håller på att ske och bör nu hålla ögon och öron öppna!

Skorpionen – Tolka inte nå­gons avvaktande attityd i en angelägenhet som likgiltighet – vilket det ­inte handlar om!

Skytten – Du tycks sakna viss information och möjligen det stöd du skulle behöva för att kunna ­fatta ett ­beslut.

Stenbocken – Håll fast vid uppgjorda planer. Drar du dig ur ­något i sista stund så kommer ­detta att ­ältas!

Vattumannen – Vattumannen tycks nu ­kunna få en del tips och uppslag som det kan vara klokt att ­lägga på minnet.

Fiskarna – Tecknen råder dig att dra dig ur något som har börjat kännas alltmer trassligt och konflikt­laddat.

Av Alexander - 24 mars 2010 11:33

I den svenska almanackan

  • Nuvarande – Gabriel och Rafael
  • Föregående i bokstavsordning
    • Gabriel – Namnet fanns, som en hedersbetygelse åt ärkeängeln Gabriel, sedan gammalt på 18 mars. 1695 flyttades det till dagens datum och har funnits där sedan dess.
    • Gabrielle – Namnet infördes på dagens datum 1986, men utgick 1993.
    • Gunni – Namnet infördes på dagens datum 1986, men flyttades 1993 till 26 juni och utgick 2001.
    • Rafael – Namnet infördes 1986 på 26 juni, men flyttades till dagens datum 1993 och har funnits där sedan dess.
  • Föregående i kronologisk ordning
    • Före 1695 – ?
    • 1695–1900 – Gabriel
    • 1901–1985 – Gabriel
    • 1986–1992 – Gabriel, Gabrielle och Gunni
    • 1993–2000 – Gabriel och Rafael
    • Från 2001 – Gabriel och Rafael

Presentation


Är en vanlig kille som säger det som faller honom in att säga.

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Omröstning

Besöker den här bloggen ?
 Ofta
 Ibland
 Nyss kommit hit
 Kommer att besäka igen

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Blogg Extra


Ovido - Quiz & Flashcards