En blogg om allt eller inget, mäst inget !

Alla inlägg den 25 mars 2010

Av Alexander - 25 mars 2010 23:13

Ja nu är dagen slut och jag ska besöka John Blund snart hade jag tänkt, men vem vet hur det slutar.

Dagen har varit som alla andra dagar när jag varit hemma en hel dag. Med andra ord inte hänt så mycket. Mästa dels av tiden har jag suttit i min Jävla telefon och diskuterat massa jobb och så. Om jag har en riktig tur nu så kan jag komma över till Norge redan nästa vecka fan vad skönt det sak bli.


Jo jag har fixat lite med min blogg och så sen har jag fixat med min hemsida för mitt företag med att sätta in lite bilder och justerat lite här och där.

Gått en promenad med hunden har det åxå blivit men inte så kul då det är en massa blötsnö och slask på backen..

Sen har jag inte gjort så JÄVLA mycket annat idag så vi får se vad morgondagen har att erbjuda mig. Vore kul med lite sol och värme nu så att snön smälter mer.


Nä gott folk nu är det sängen som gäller ett par timmar.


Natti alla vart ni nu är i vårt avlånga land.  

Av Alexander - 25 mars 2010 20:39

Vi äter sämre än vi tror


Vi äter inte så bra som vi tror. Knappt en av tio får i sig tillräckligt med fisk och grönt enligt nya siffror från Sifo.

– Livsmedelsverket bör ta sitt ansvar och utveckla de nationella kostråden, säger Inger Atteryd, vd för Svensk Egenvård.

Hon företräder hälsokostbranschen som självklart skulle uppskatta om fler stoppade i sig kosttillskott och hälsolivsmedel av olika slag. Med hjälp av en enkät de låtit Sifo göra vill de nu öka intresset för vårt näringsintag, eller snarare bristen på näring. I enkäten som tusen svenskar svarat på framgår att bara en av tio äter den dagliga dos på 500 gram frukt och grönt som rekommenderas. Ännu färre, bara sju procent, äter fisk tre gånger i veckan.

”Alarmerande”

– Det är alarmerande att så många äter så dåligt, säger Inger Atteryd och anser att Livsmedelsverket bör ta tag i frågan.

Först genom att få folk att äta mer allsidigt. Men även genom att rekommendera tillskott vilket de inte gör i dag.

Kosttillskott

På Livsmedelsverket anser man inte det finns någon överhängande risk för undernäring i Sverige. Trots att kostundersökningar visar att vi inte äter som vi borde får de allra flesta trots allt i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler skriver de i sina kostråd och summerar: För de flesta finns det alltså inget behov av extra kosttillskott.

Däremot kan en del behöva kosttillskott vissa perioder av livet. Det handlar om äldre och barn under 2 år som behöver extra D-vitamin, och gravida som bör äta tillskott med folsyra och ibland järn.


Här är Livsmedelsverkets fem viktigaste tips som hjälper dig behålla hälsan

Bra matvanor är en av de viktigaste faktorerna för att må bra, både nu och i framtiden

1. Ät mycket frukt och grönt, gärna 500 gram om dagen. Det motsvarar till exempel tre frukter och två rejäla nävar grönsaker.

2. Välj i första hand fullkorn när du äter bröd, flingor, gryn, pasta och ris.

3. Välj gärna nyckelhålsmärkta livsmedel.

4. Ät fisk ofta, gärna tre gånger i veckan.

5. Använd gärna flytande margarin eller olja i matlagningen.

Källa: Livsmedelsverket

Men dessa diskutioner har ju funnits i alla år så alla ni där ute ät vad ni vill och tycker bara det är GOTT ! 

Av Alexander - 25 mars 2010 20:23

Nu har det hänt som jag väntat på i dag, hoppas ni är nyfikna på vad det är som hänt.


Jag vill börja med att tacka alla mina läsare för att ni tagit mig över 100 läsar strecket på min blogg.

Jag kollade nyss och då låg det på 101 besökare och jag hoppas att jag kan vara lika bra på mina inlägg i fortsättningen som jag varit idag.

Nu hoppas jag på att detta kommer hålla i sig och att det kommer att komma flera som vill läsa min blogg och om det är några saker som ni vill att jag ska skriva om så bara hojta till så ska vi se vad jag kan göra.


Jag är en väldigt hygglig person som säger vad jag tycker och står för det men som ni alla vet så finns det vissa saker man inte kan skriva om rent allmänt.

Men jag ska försöka fylla upp till era önskningar och kommer att svara på de flästa komentarerna som jag får.


Hur som så vill jag tacka än en gång för att ni finns och gör så gott jag kan med skriveriet.


Tja så länge så ses vi senare.


Av Alexander - 25 mars 2010 17:38

Idag är det våffeldagen och det ska firas med ett gäng våfflor till kaffet i dag.

Men för min del så kan man hoppa över detta med våfflor är inte få förtjust i det längre. Men det blr iallafall våfflor åt barnen och kärringen får ju inte glömma Harry ( hunden ). 

Förr kallades denna dag, som var en helgdag, för vårfrudagen efter titeln vår fru för jungfru Maria. Vårfrudagen har i folkmun omformats till våffeldagen, vilket gett upphov till seden att äta våfflor denna dag. Våffeldagen är alltså fortfarande den 25 mars, trots att den kyrkliga helgdagen flyttats till en söndag.


Våffla

En våffla är en sorts bakverk, maträtt och efterrätt. Formen på våfflan är fyrkantig eller rund, större våffeljärn producerar ibland fem sammanhängande hjärtformiga våfflor, som är lätta att lösgöra från varandra. Ordet anses komma från tyskans wabe, honungskaka, men sattes antagligen av förfäder i samband med Vår Fru (Jungfru Maria). Våfflor är än idag i en stor del av Sveriges hushåll en vanlig rätt på Våffeldagen, det vill säga Jungfru Marie bebådelsedag. Våffeldagen firas den 25 mars.

 

 

 

 

Recept våffla !

2 ¾ dl riktigt kallt vatten
3 ¼ dl vetemjöl
pyttelite salt (typ ett kvarts kryddmått)
4 dl vispgrädde ("the real stuff", ingen magervariant!  :-)

Rör ihop mjöl, salt och vatten tills det är ordentligt blandat. Vispa grädden hårt (inte halvlöst utan *hårt*) och vänd ned i smeten så försiktigt det går, så inte all luft försvinner.

Räcker till ungefär 10 våfflor

Våfflor

Våffeljärn

Historia i Sverige

Våfflor är ingen nymodig mattradition, utan är kända i Sverige sedan 1500-talet. Det är egentligen ett slarvigt uttal av helgdagen "Vårfrudagen"[1] som har skapat våffeldagen.

Varianter

  • Vardagsvåffla - en matig våffla som innehåller ägg.
  • Frasvåffla - en spröd och frasig våffla utan ägg. Dock kan köpt frasvåffelmix innehålla ägg.
  • Entrévåffla - en blandning mellan vardagsvåffla och frasvåffla.[2]
  • Kejsarvåffla - är inte en våffelvariant, utan ett registrerat varunamn på en matig våffla från Kungsörnen.

Tillagning

Våfflor görs av en smet som i grunden består av mjöl, vatten och/eller mjölk och/eller grädde samt smör. Många varianter finns. Det finns även recept som inkluderer till exempel ägg eller jäst. Smeten gräddas i särskilda våffeljärn. Dessa, numera vanligen elektriska, apparater är tvådelade på ett sådant sätt att våfflan gräddas på båda sidorna samtidigt.

Servering

Belgiska våfflor

Våfflor bör vara lätta och frasiga, det är i mångt och mycket frasigheten som skiljer en våffla från en pannkaka. Med sylt, bär och/eller vispad grädde är våfflor en omtyckt maträtt och efterrätt. De kan även serveras med alernativa tillbehör såsom kaviar, gräddfil, gräslök, räkor, pepparrotssmör och smältost/dessertost.

Amerikanska våfflor serveras vanligtvis med smör och sockerlag, men det förekommer även att de serveras med kyckling eller njurstuvning. De belgiska våfflorna är tjockare och fyrkantiga i formen,

Ibland serveras våfflor i speciella våffelstugor, speciellt i fjällen.

  

Våffelstrut

Våffla kan även avse våffelstrut, det konformade rån som används som glasstrut. För tillverkning av rån används rånjärn.

Av Alexander - 25 mars 2010 17:12

Dagens horoskop 25/3

Väduren
Dagen blir kanske inte som du tänkt dig, men möjligheterna finns där om du bara uppmärksammar dem!

Oxen
Du kan i dag få svårt att hålla god min gente­mot en person som inte kan dölja sitt just nu dåliga humör.

Tvillingarna
Mycket känns lättare efter att ett missförstånd retts ut. Troligen tar du i dag itu med något.

Kräftan
En viss per­son kan nu bli lite på­trängande om du ger vederbörande den ­minsta uppmuntran.

Lejonet
En bra dag för personliga kontakter av skilda slag – och någon tycks se fram mot att få träffa dig.

Jungfrun
En sanning går upp för dig – varken optimism ­eller energi garanterar att du lyckas genom­föra vissa planer!

Vågen
Tecknen ställer en behaglig dag i utsikt utan jäkt och problem. Du har för­mågan att få andra på gott humör.

Skorpionen
Något du får höra om en persons ­eskapader gör dig en smula ny­fiken – och troligen får du veta mer inom kort!

Skytten
Vissa principer känns viktiga för dig – begå bara inte en dumhet bara för att du är blind för konse­kvenserna!

Stenbocken
Något har gjort dig ­kon­funderad – möt en ­besvärlig ­person på halva vägen så är mycket vunnet.

Vattumannen
Pla­ner som legat på is en tid aktualiseras på nytt – dock tycks något oväntat kunna störa din ­sinnesfrid.

Fiskarna
Den välvilja du i dag ­möter i något sammanhang är förmodligen spelad – någon försöker utnyttja dig.

Av Alexander - 25 mars 2010 15:07

Linnea, 14, våldtogs på sin högstadieskola. Ingen trodde på
Linnea, 14, våldtogs på sin högstadieskola. Ingen trodde på henne. Linneas skolkompisar tog ställning för killen, och hon stod ensam. På skolavslutningen möttes pojken med jubel.

Präst anmäld efter Uppdrag granskning

Efter Uppdrag gransknings reportage där en präst tog emot en våldtäktsman under offrets skolavslutning, har prästen anmälts av flera tittare.

I dag är han ångerfull:

– Det blev så fruktansvärt fel. Jag ber om ursäkt till flickan och till hennes familj för att vi inte tog vårt ansvar, säger prästen till Aftonbladet.

Programmet berättade om den 14-åriga flickan Linnea som våldtogs på en skoltoalett av en äldre pojke. Efter våldtäkten tog både elever och vuxna i det lilla samhället utanför Örnsköldsvik pojkens parti. Bland annat startades en Facebookgrupp till stöd för pojken som snabbt fick 4 000 medlemmar. På flickans skolavslutning – som hon dock inte själv ville närvara vid – möttes pojken med öppna armar, trots att han flyttat till en annan skola. Prästen sade efteråt att han tyckte det var en fin gest. När reportern frågar prästen hur det påverkar den våldtagna flickan att gärningsmannen tilläts dela ut blommor i kyrkan har han inget svar.

– Det vet jag inte.

Reportern: har du funderat på det?

– Nä.

Våldtog ytterligare en flicka

Omedelbart efter programmet anmäldes prästen till kyrkans domkapitel, som är kyrkans interna domstol. Enligt en av anmälningarna har prästen invaggat församlingsborna i att våldtäkten på den 14-åriga flickan aldrig ägt rum. Därmed bidrog han till att samme pojke senare på skolavslutningskvällen våldtog ytterligare en flicka, enligt anmälan. En sådan anmälan kan i allvarliga fall leda till att prästen förlorar sin prästrätt.

Till Aftonbladet säger prästen Lennart Kempe att han nu ångrar sig.

– Det blev så fruktansvärt fel. Jag ber om ursäkt till flickan och till hennes familj för att vi inte tog vårt ansvar.

"Pojken gjorde en kupp"

Lennart Kempe säger att han inte visste vad som skulle hända i kyrkan, och att den våldtäktsdömde pojken gjorde en kupp när han plötsligt började dela ut blommor till sina gamla klasskamrater.

– När eleverna fick sina betyg kuppar han sig fram och delar ut blommor, och sen applåderar hela kyrkan.

Du sade ju efteråt att det var en fin demonstration?

– Det är det som är så idiotiskt. I min blåögda värld tänkte jag att han bara ville säga adjö till sina klasskamrater. Inte att det handlade om våldtäkten och att filmen när alla applåderar skulle användas på internet.

”Måste skärpa oss”

Biskopen i Härnösands stift, Tuulikki Koivunen Bylund, reagerade starkt efter tv-programmet.

– Som kyrka ska vi stå på de utsattas sida, säger hon.

– Reportaget är en allvarlig signal för oss alla som bär ansvar för vår kyrka. Vi måste skärpa oss när det gäller att försöka förstå ungdomars verklighet och särskilt att se unga kvinnors utsatthet, säger hon vidare.

Av Alexander - 25 mars 2010 12:21

Jungfru Marie bebådelsedag

"Bebådelsen", målning av Leonardo da Vinci

Jungfru Marie Bebådelsedag, Herrens bebådelse, firas den 25 mars, nio månader före jul, för att högtidlighålla att Maria genom ärkeängeln Gabriel fick veta att hon var havande med Jesus.

År 1684 infördes traditionen att, när 25 mars infaller i stilla veckan, fira jungfru Maria bebådelsedag på lördagen före palmsöndagen eller på tredjedag påsk. Medan denna tradition fortlever i den katolska och ortodoxa kyrkan är seden sedan 1953 ändrad i Svenska kyrkan, där dagen numera alltid firas på söndagen som infaller 22-28 mars, såvida inte palmsöndagen infaller under denna period eller tidigare; då placeras Jungfru Marie bebådelsedag på söndagen före palmsöndagen.

Presentation


Är en vanlig kille som säger det som faller honom in att säga.

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Omröstning

Besöker den här bloggen ?
 Ofta
 Ibland
 Nyss kommit hit
 Kommer att besäka igen

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Blogg Extra


Ovido - Quiz & Flashcards