En blogg om allt eller inget, mäst inget !

Direktlänk till inlägg 1 juni 2010

Vem har slagit ihjäl Elsie, 73?

Av Alexander - 1 juni 2010 23:20

 Polisen varnar: Gå inte ut ensam

HALMSTAD. Mordet på Elsie Persson, 73, är ett mysterium.

Nu fruktar polisen att mördaren kan slå till igen.

– Man bör kanske inte gå ut ensam, säger spaningsledaren Lars Hamrén.

Det enda som är känt är att Elsie Persson vid lunchtid i lördags parkerade sin cykel, 30 meter in i lövdungen vid Kistingebackarna utanför Halmstad. Hon var där, som så många gånger förr, för att plocka liljekonvaljer och hann få ihop en liten bukett innan hon mötte sin mördare.

Enligt uppgift hade hon bland annat träffats av ett kraftigt slag i pannan.

– Hon låg längre in i dungen, drygt 100 meter från sin cykel. Hon hade utsatts för grovt yttre våld, säger Lars Hamrén.

Inga ovänner

Polisen famlar nu i mörker. Det finns inga avgörande spår, ingen utpekad gärningsman. Och ingen idé om varför:

– Vi försöker kartlägga offret, men det tycks inte finnas en fläck i hennes liv. Hon tycks ha levt ett ordnat och ordentligt liv, säger Lars Hamrén.

Elsie Perssons anhöriga och vänner har förhörts, men inget tyder på att hon hotats eller haft ovänner.

Efterlyser vittnen

Hon var änka sedan sex år och bodde nu i en lägenhet vid Nissastrand i centrala Halmstad. Hon lämnade hemmet mellan klockan tio och tolv i lördags förmiddag och körde iväg på sin gröna damcykel med en vit cykelkorg hängande på styret. Hon var klädd i blåjeans och en röd jacka.

– Vi är mycket angelägna att komma i kontakt med människor som sett henne under cykelfärden, säger Lars Hamrén.

Polisen tror att hon mötte sin mördare mellan 12 och 13. Vid 15-tiden hittades hon död av ett blomplockande par.

Området är känt för sina liljekonvaljer som lockar många på våren.

– Vi åker alltid hit för att plocka liljekonvaljer och sätta på vårt barnbarns grav. Hon dog i tsunamin, säger ett par som Aftonbladet träffade vid avspärrningarna i går.

– Det är en tradition att åka hit och vi är här trots det hemska mordet. Men det känns otäckt.

Skräcken sprider sig

Elsie Persson har två döttrar och tillsammans med dem beslutade polisen i går att offentliggöra hennes bild – allt för att få in fler tips.

Samtidigt sprider skräcken sig i Halmstad. Och polisen varnar nu allmänheten för att mördaren kan slå till igen:

– Som det ser ut i dag, när vi inte vet vad hänt, bör man kanske inte gå ut ensam. Man bör helst vara två och vara uppmärksam på okända som rör sig i omgivningarna, säger Lars Hamrén.



ordnat liv Elsie Persson, 73, skulle plocka liljekonvaljer
ordnat liv Elsie Persson, 73, skulle plocka liljekonvaljer utanför Halmstad då någon mördade henne. ”Det tycks inte finnas en fläck i hennes liv. Hon tycks ha levt ett ordnat och ordentligt liv”, säger Lars Hamrén på polisen.
Foto: PRIVAT

1. Elsie lämnade hemmet vid Nissastrand.
1. Elsie lämnade hemmet vid Nissastrand.
Foto: BJÖRN LINDGREN/BLIPIX

2. Cykelbron över E6.
2. Cykelbron över E6.
Foto: BJÖRN LINDGREN/BLIPIX

3. Här passerade hon Snötorps kyrka.
3. Här passerade hon Snötorps kyrka.
Foto: BJÖRN LINDGREN/BLIPIX

4. Bron vid Ådalen.
4. Bron vid Ådalen.
Foto: BJÖRN LINDGREN/BLIPIX

5. polisen letar spår i skogsdungen där Elsie hittades död.
5. polisen letar spår i skogsdungen där Elsie hittades död.
Detta får mig att fundera på vad det är för idioter som kan få för sig en sådan här sak att göra detta mot en gammal kvinna.
Fy fan för den eller de som bara har tänkt tanken och sen att bara göra det.
Jag kommer från Halmstad från början men valde att flytta därifrån för ca 2,5 årsen.
Har 2 barn som jag inte ville skulle få växa upp i denna nu fördärvade stad. Och detta har jag inte ångrat en sekund över att jag gjorde.
Nu bor vi på en mindre ort och behöver inte tänka på vad som händer eller ska hända på nätterna eller i värsta fall dagarn, utan det är fridfullt och lugnt för det mästa.
Men nä nu jävlar får polisen ta tag i detta om de klarar, har ju inte mycket för den sortens manniskor som de.
Av erfarenhet så kan dom ju bara ta små brottslingar och fortkörare och ha en massa långa utredningar som det inte blir mycket mer av än så.
Nä nu är det sängen

 
 
Ingen bild

jahaa

3 juni 2010 15:42

detta är en tragedi. men att smutskasta en hel stad.. är inte det lite väl att ta i? Och om jag inte minns fel så bodde väl Engla ute på vischan?

 
Alexander74

Alexander74

4 juni 2010 18:49

Ja du kanske tycket att det är lite överdrivet att smutskasta en hel stad. Men för ett gäng årsen var det en lugn och fin stad, där man kunde gå hem från krogen utan att vara orolig för att det ska hända något. Eller när man festat i Tylösand så kunde man ta sig hem på cyckel eller till fots utan att bli nerslagen eller annat.

Men nu så kan man fan inte göra ett skit av detta för set går bara inte att gå i denna stad längre utan att behöva vara orolig.
Räcker bara att kolla utanför Mc Donalds på en fredag eller Lördag natt så vill man ju bara hem till Värmland ( Torsby ) igen.

Jag säger inte att detta är en kriminell fri stad men fan så mycket mindre av detta där.

MVH
Alexander74

http://alexander74.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

jahaa

7 juni 2010 01:45

du får lov att ursäkta mig men jag är inte rädd för att gå hem från krogen, jag är inte rädd för att gå utanför dörren. det handlar mycket om vad man har för attityd. Jag vet exakt hur halmstad är, jag bor här och är uppvuxen här. Alltså vet jag hur läget är här. Jag beklagar att du ska gå och sprida rykten om en fin och bra stad, kriminaliteten är inte högre här än i andra städer, iallafall inte för oss vanliga människor som inte beblandar oss med kriminella. Men det kanske var det som var ditt problem? Du hamnade kanske i fel kretsar, då förstår jag att du tog ditt pick och pack för att skydda dina barn från pappas förflutna, för nej, det är inte barnens fel att pappa hittat på dumheter i det tidigare. Men det är inte halmstad bornas fel. Det är tråkigt att du har en sådan attityd gentemot din barndomsstad. Men fördelen är att då kommer inte du och tar plats på playan i sommar. Du stannar väl i värmland och blir myggbiten.

 
Alexander74

Alexander74

7 juni 2010 07:00

För det första så har inte jag ett krimineld förflutet i denna stad, utan har haft en bra uppväxt där. Sen vet inte jag vilken sten du krupit upp från som inte kan se verkligheten i Halmstad. Men detta får ju stå för dig.
För jag kan ju säga att det är mer i krimenalitet i Halmstad gentimot andra städer med tanke på att staden är mindre och än de flesta storstäder bara att kolla på statistiken i allmenhet.
Men om du inte vill tro på detta så är det ju ditt problem eller hur.

Sen att Halmstad är fin har jag aldirg sagt motsattsen om untan jag är där ca 5 månader om året och jobbar fast jag har flyttat där ifrån.
Så jag vet hur det är där.

Men om du tycker att det är så bra förstår jag inte varför du inte vågar lägga ut ditt namn på dina komentarer utan måste vara så hemlig över vem du är. Då kan man ju undra vad du har för en bakgrund och hur rödd du är för att stå för vad du tycker.

Jag vågar ju iallafall berätta om vem jag är och har inget att vara rädd för.

ANG attetyd så behöver man ingen speciell för att råka illa ut, utan det räcker med att man går på fel plats eller är vid felställe och tidpungt så råkar man illaut.

Och anld till att jag vet hur illa det är så är det för att jag har många bekanta inom polisen där nere och kanske är lite äldre än vad du är.

Men hur som så får det stå för dig vad di tycker om Halmstad men du kan ju visa vem du är och så för att våga ha en åsigt annars är du feg i dig själv.

MVH
Alexander74

http://alexander74.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexander - 23 juli 2011 19:34

Jaha då var man här igen då, som vissa av er vet så har jag varit borta ett tag från detta med blogg o allNä t. Har inte haft tid med att sitta o skriva en massa och vet inte vad jag skulle ha skrivit då. Händer inte så mycket förutom att jag har...

Av Alexander - 31 mars 2011 18:29

Ja ni läste rätt, jag må vara ett svin, idiot, elak och även egoist eller tillockmed MANSGRIS. Men när det kommer på fråga om att jag försörjer min familj så kan jag berätta att jag inte är detta. Jag ser alltid till att min familj har det bra och må...

Av Alexander - 13 mars 2011 13:40

  Helgdagar Gregoriusdagen, förr firad till minne av Gregorius den store (1882 flyttad från 12 mars) Dagens namn I den svenska almanackan Nuvarande – Greger Föregående i bokstavsordning Ernestus – Namnet fanns på dagens d...

Av Alexander - 11 mars 2011 18:04

Ja denna dagen var inge bra alls. Som jag skrev på FB i mårse så var jag inte alls på banan för att åka  o jobba. Lite febrig och mådde skit med värk o annat.   Hur som så började dagen illa då jag skulle såga upp ett dörr hål i en vägg. Så jag b...

Av Alexander - 10 mars 2011 12:09

Då sitter man på jobbet och har middag, ja det är inte så mycket utan bara några mackor med ost och lite kaffe. Men det få ju räcka ska ju inte vara någon lyx att jobba eller. Sitter i Båstad och renoverar FD Arbetsförmedlingen så att Soc kan flytt...

Presentation


Är en vanlig kille som säger det som faller honom in att säga.

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Omröstning

Besöker den här bloggen ?
 Ofta
 Ibland
 Nyss kommit hit
 Kommer att besäka igen

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Blogg Extra


Skapa flashcards