En blogg om allt eller inget, mäst inget !

Alla inlägg under februari 2011

Av Alexander - 13 februari 2011 11:57

Namnsdagar 

I den svenska almanackan 

  • Nuvarande – Agne och Ove
  • Föregående i bokstavsordning
    • Agabus – Namnet fanns, till minne av en kristen profet i Apostlagärningarna, på dagens datum fram till 1901, då det utgick.
    • Agnar – Namnet infördes 198621 januari. 1993 flyttades det till dagens datum, men utgick 2001.
    • Agne – Namnet infördes på dagens datum 1901 och har funnits där sedan dess.
    • Alin – Namnet infördes på dagens datum 1986, men utgick 1993.
    • Alina – Namnet infördes på dagens datum 1986, men utgick 1993.
    • Inga – Namnet förekom på dagens datum på 1790-talet, men utgick sedan. 1901 infördes det på 25 oktober och har funnits där sedan dess.
    • Ove – Namnet infördes 1986 på 15 april. 1993 flyttades det till 8 maj och 2001 till dagens datum.
  • Föregående i kronologisk ordning
    • Före 1901 – Agabus och Inga
    • 1901–1985 – Agne
    • 1986–1992 – Agne, Alin och Alina
    • 1993–2000 – Agne och Agnar
    • Från 2001 – Agne och Ove

Händelser 

Födda 

Avlidna 

Av Alexander - 12 februari 2011 13:44

Återkommande bemärkelsedagar 

Flaggdagar 

  • USA USA, Abraham Lincolns födelsedag.

Namnsdagar 

I den svenska almanackan 

  • Nuvarande – Evelina och Evy
  • Föregående i bokstavsordning
    • Ebba – Namnet förekom på dagens datum på 1790-talet, men utgick sedan. 1898 infördes det på 6 mars, där det har funnits sedan dess.
    • Elaine – Namnet infördes på dagens datum 1986, men flyttades 1993 till 8 juni och utgick 2001.
    • Eulalia – Namnet fanns, till minne av en 12-årig spansk martyr från 200-talet, som räknas som staden Barcelonas skyddshelgon, på dagens datum fram till 1901, då det utgick.
    • Evelina – Namnet infördes på dagens datum 1901 och har funnits där sedan dess.
    • Evelyn – Namnet infördes på dagens datum 1986, men utgick 1993.
    • Evy – Namnet infördes 1986 på 24 december. 1993 flyttades det till dagens datum och har funnits där sedan dess.
  • Föregående i kronologisk ordning
    • Före 1901 – Eulalia och Ebba
    • 1901–1985 – Evelina
    • 1986–1992 – Evelina, Evelyn och Elaine
    • 1993–2000 – Evelina och Evy
    • Från 2001 – Evelina och Evy

Händelser 

  • 881 – Karl den tjocke kröns till tysk-romersk kejsare.
  • 1049 – Sedan Damasus II har avlidit ett halvår tidigare väljs Bruno av Eguisheim-Dagsbourg till påve och tar namnet Leo IX.
  • 1541 – Chiles huvudstad Santiago grundas av Pedro de Valdivia.
  • 1942 – En tågolycka inträffar i skånska Tyringe, när två tåg kolliderar, varvid fem personer dör och femton skadas.
  • 1950 – Den Europeiska radio- och TV-unionen (EBU) grundas.
  • 1987 – De svenska skidåkarna Thomas Wassberg och Christer Majbäck vinner guld respektive brons på 30 kilometer längdskidåkning under årets skid-VM.
  • 2005 – Den svenska versionen av musikalen Mamma Mia!, som bygger på popgruppen ABBA:s låtar, har svensk premiär på Cirkus i Stockholm.
  • 2009 – En kollision mellan en amerikansk och en rysk satellit inträffar 80 mil ovanför norra Ryssland. Det är första gången en kollision mellan två satelliter äger rum.
  • 2010 – De 21:a olympiska vinterspelen invigs i Vancouver i Kanada.

Födda 

  • 1218 – Kujo Yoritsune, shogun av Japan.
  • 1665 – Rudolf Jakob Camerarius, tysk botaniker och läkare.
  • 1728 – Étienne-Louis Boullée, fransk arkitekt.
  • 1758 – Sir David Ochterlony, angloindisk militär.
  • 1768 – Frans II (tysk-romersk kejsare), tysk-romersk kejsare 1792–1806, österrikisk kejsare (som Frans I) 1804–1835.
  • 1777 – Friedrich de la Motte Fouqué, tysk författare.
  • 1800 – John Edward Gray, brittisk zoolog och frimärkssamlare.
  • 1809
    • Charles Darwin, brittisk zoolog känd för sina evolutionsteorier.
    • Abraham Lincoln, amerikansk politiker, USA:s president 1861–1865.
  • 1851 – Eugen von Böhm-Bawerk, österrikisk nationalekonom.
  • 1857 – Eugène Atget, fransk fotograf.
  • 1866 – Nils Björk, svensk banvakt, småbrukare och politiker (socialdemokrat).
  • 1869 – August Ander, svensk lantbrukare och politiker (liberal).
  • 1870 – Hugo Stinnes, tysk industrialist och politiker.
  • 1881 – Gucken Cederborg, svensk skådespelare.
  • 1884 – Alice Roosevelt Longworth, amerikansk skribent och kolumnist.
  • 1888 – Károly Beregfy, ungersk militär och politiker.
  • 1893
    • Omar Bradley, amerikansk militär.
    • Lotus Robb, amerikansk skådespelare.
  • 1911 – Cearbhall Ó Dálaigh, Irlands president 1974–1976.
  • 1912 – Thore Christiansen, svensk sångare (baryton).
  • 1915
    • Lorne Greene, kanadensisk skådespelare.
    • Rune B. Johansson, svensk politiker (S), inrikesminister 1957–1969, industriminister 1971–1976.
  • 1931 – Göran Graffman, svensk regissör och skådespelare.
  • 1940
    • Hank Brown, amerikansk republikansk politiker.
    • Ebbe Gilbe, svensk dokumentärfilmare.
  • 1942 – Ehud Barak, israelisk politiker, premiärminister.
  • 1943 – Cowboy-Laila, norsk countryartist.
  • 1945 – Maud Adams, svensk skådespelare.
  • 1946 – Rolf Sersam, svensk pianist och kompositör.
  • 1950 – Michael Ironside, kanadensisk skådespelare.
  • 1959
    • Susanne Alfvengren, svensk (gotländsk) sångerska.
    • Sigrid Thornton, australisk skådespelare.
  • 1968 – Josh Brolin, amerikansk skådespelare.
  • 1972 – Sophie Zelmani, svensk artist.
  • 1976
    • Sylvia Saint, tjeckisk-amerikansk porrskådespelerska.
    • Christian Cullen, nyzeeländsk rugbyspelare och skådespelare.
  • 1980 – Christina Ricci, amerikansk skådespelare.
  • 1982 – Jamie Scott, brittisk sångare i Graffiti6.
  • 1984 – Alexandra Dahlström, svensk skådespelare.
  • 1988 – Jill Gullberg, svensk ryttare.

Avlidna 

  • 1538 – Albrecht Altdorfer, tysk målare.
  • 1554 – Jane Grey, regerande drottning av England och Irland 10–19 juli 1553 (avrättad genom halshuggning).
  • 1579 – Laurentius Petri Gothus, psalmdiktare och svensk ärkebiskop sedan 1574.
  • 1690 – Charles Le Brun, fransk målare.
  • 1719 – Adam Ludwig Lewenhaupt, svensk general.
  • 1763 – Pierre de Marivaux, fransk författare.
  • 1771 – Adolf Fredrik, kung av Sverige sedan 1751 (död i matförgiftning).
  • 1787 – Ruder Josip Boskovic, filosof och matematiker.
  • 1798 – Stanisław II August Poniatowski, kung av Polen och storfurste av Litauen 1764–1795.
  • 1804 – Immanuel Kant, tysk filosof.
  • 1834 – Friedrich Schleiermacher, tysk protestantisk teolog och filosof.
  • 1856 – Nikolaj Lobatjevskij, rysk matematiker.
  • 1878 – Alexander Duff, skotsk missionär i Indien.
  • 1896 – Ambroise Thomas, fransk tonsättare.
  • 1907 – Frank W. Higgins, amerikansk republikansk politiker, guvernör i New York (delstat) 1905–1906.
  • 1921 – Troels Frederik Troels-Lund, dansk historiker och författare.
  • 1929 – Lillie Langtry, brittisk skådespelare.
  • 1933 – Ernst von der Recke, dansk författare.
  • 1960 – Oskar von Hindenburg, tysk militär och politiker.
  • 1964 – Gerald Gardner, en av grundarna av wiccareligionen.
  • 1966 – Wilhelm Röpke, tysk ekonom.
  • 1968 – Eva Sachtleben, svensk skådespelare.
  • 1975 – Per-Erik Hedlund, svensk längdskidåkare, mottagare av Svenska Dagbladets guldmedalj 1928.
  • 1976 – Sal Mineo, amerikansk skådespelare.
  • 1979 – Jean Renoir, fransk filmregissör.
  • 1985 – Nicholas Colasanto, amerikansk skådespelare.
  • 1988 – Erik Molin, svensk skådespelare.
  • 1993 – James Bulger, brittiskt mordoffer.
  • 1994 – Donald Judd, amerikansk konstnär inom minimalismen.
  • 2000 – Charles M. Schulz, amerikansk serietecknare, Snobben.
  • 2007
    • Johan Björkman, 62, svensk finansman.
    • Georg Buschner, 81, tysk (östtysk) fotbollstränare.
  • 2008 – Imad Mughniyeh, 45, libanesisk militär befälhavare för Hizbollah.
  • 2009 – Lis Hartel, 87, dansk dressyrryttare.
  • 2010 – Nodar Kumaritasjvili, 21, georgisk rodelåkare, krasch under de Olympiska vinterspelen 2010.

Av Alexander - 11 februari 2011 11:10

Återkommande bemärkelsedagar 

Flaggdagar 

  • Danmark Danmark, anfallet på Köpenhamn 1659 (militär flaggdag).

Namnsdagar 

I den svenska almanackan 

  • Nuvarande – Yngve och Inge
  • Föregående i bokstavsordning
    • Eufrosyne – Namnet fanns, till minne av en jungfru i Alexandria på 400-talet, som ska ha klätt sig som man och i 38 år ha levt som munk under namnet Smaragdus, på dagens datum fram till 1901, då det utgick.
    • Inge – Namnet infördes 1901 på 17 december. Där fanns det fram till 2001 då det flyttades till dagens datum.
    • Ingolf – Namnet infördes 1986 på 9 oktober. 1993 flyttades det till dagens datum, men utgick 2001.
    • Yngve – Namnet infördes på dagens datum 1901 och har funnits där sedan dess.
    • Yvette – Namnet infördes på dagens datum 1986, men utgick 1993.
    • Yvonne – Namnet infördes på dagens datum 1986, men flyttades 1993 till 24 maj och 2001 till 29 maj.
  • Föregående i kronologisk ordning
    • Före 1901 – Eufrosyne
    • 1901–1985 – Yngve
    • 1986–1992 – Yngve, Yvonne och Yvette
    • 1993–2000 – Yngve och Ingolf
    • Från 2001 – Yngve och Inge
  • Källor
    • Brylla, Eva (red.). Namnlängdsboken. Gjøvik: Norstedts ordbok, 2000 ISBN 91-7227-204-X
    • af Klintberg, Bengt. Namnen i almanackan. Gjøvik: Norstedts ordbok, 2001 ISBN 91-7227-292-9

Händelser 

  • 1858 – Bernadette Soubirous uppges ha fått sin första uppenbarelse av Vår Fru av Lourdes, central för katolska kyrkans kult av jungfru Maria.
  • 1929 – Lateranfördraget sluts, varmed Vatikanstaten erkänns.
  • 1941 – Generallöjtnant Erwin Rommel anländer till Tripoli.
  • 1970 – Japan blir det fjärde landet att skicka upp en satellit i en omloppsbana.
  • 1978 – Kina tillåter litteratur av Aristoteles, Shakespeare och Dickens.
  • 1990 – Nelson Mandela friges efter 27 år i fängelse.
  • 2005 – Puhs film om Heffaklumpen har biopremiär världen över.
  • 2006 – USA:s vicepresident Dick Cheney vådaskjuter sin jaktkamrat Harry Whittington under ett vakteljaktpass.
  • 2007 – Anja Pärsson vinner VM-guld i störtlopp, hennes tredje guld på tre dagar i Åre detta år. För detta belönas hon senare under året med Svenska Dagbladets guldmedalj.

Födda 

  • 1535 – Gregorius XIV, född Niccolò Sfondrati, påve 1590–1591.
  • 1568 – Honoré d'Urfé, fransk författare.
  • 1753 – Jonas Galusha, amerikansk politiker, guvernör i Vermont 1809–1813 och 1815–1820.
  • 1774 – Hans Järta, ämbetsman, skriftställare, landshövding i Kopparbergs län, ledamot av Svenska Akademien.
  • 1775 – William Hall, amerikansk demokratisk politiker.
  • 1792 – Giovanni Pacini, italiensk operatonsättare.
  • 1826 – Anders Bjurholm, svensk bryggeriägare.
  • 1842 – Erik Gustaf Boström, svensk godsägare och politiker, Sveriges statsminister 1891–1900 och 1902–1905.
  • 1847 – Thomas Edison, amerikansk uppfinnare.
  • 1874 – Elsa Beskow, svensk barnboksförfattare och illustratör.
  • 1875 – Ross S. Sterling, amerikansk demokratisk politiker och affärsman.
  • 1881 – Carlo Carrà, italiensk målare och ledande futurist.
  • 1890 – James P. Cannon, amerikansk kommunist och senare trotskistisk ledare.
  • 1898 – Leó Szilárd, ungersk-amerikansk kärnfysiker och biolog.
  • 1900 – Hans-Georg Gadamer, tysk filosof.
  • 1917 – Sidney Sheldon, amerikansk författare.
  • 1919
    • Eva Gabor, ungerskfödd amerikansk skådespelare.
    • Rolf Bergh, svensk arkitekt.
  • 1920 – Farouk I av Egypten, kung av Egypten 1936–1952.
  • 1921 – Lloyd Bentsen, amerikansk demokratisk politiker
  • 1924 – Budge Patty, amerikansk tennisspelare.
  • 1925 – Leif "Smoke Rings" Andersson, svensk radioman.
  • 1926 – Leslie Nielsen, kanadensisk-amerikansk skådespelare (Den nakna pistolen etc).
  • 1929 – Gunvor Pontén, svensk skådespelare.
  • 1932 – Margit Carlqvist, svensk skådespelare.
  • 1934
    • Manuel Noriega, panamansk general och diktator.
    • Mary Quant, brittisk modeskapare.
  • 1935 – Gene Vincent, amerikansk rockmusiker.
  • 1936
    • Per Clemensson, svensk författare.
    • Sigvard Hammar, svensk journalist i press, radio och tv samt programledare.
    • Burt Reynolds, amerikansk skådespelare.
  • 1951
    • Michael Okerlund Leavitt, amerikansk republikansk politiker.
    • Björn Wikström, svensk dansare.
  • 1953 – Jeb Bush, amerikansk politiker, Floridas 43:e guvernör.
  • 1955 – Anneli Jäätteenmäki, Finlands första kvinnliga statsminister 17 april–18 juni 2003.
  • 1962
    • Tammy Baldwin, amerikansk demokratisk politiker, kongressledamot 1999–.
    • Sheryl Crow, amerikansk rocksångerska och skådespelare.
    • Tina Leijonberg, svensk tv-programledare, skådespelare och sångerska.
  • 1966
    • Richard Allan, brittisk parlamentsledamot för Liberal Democrats.
    • Reuben Sallmander, svensk skådespelare.
    • Johan Söderqvist, svensk kompositör och musiker.
  • 1967 – Karl Dyall, svensk dansare, koreograf, sångare och skådespelare.
  • 1969 – Jennifer Aniston, amerikansk skådespelare.
  • 1973
    • Mathias Fredriksson, svensk längdskidåkare.
    • Varg Vikernes, norsk musiker och brottsling.
  • 1977 – Mike Shinoda, amerikansk musiker, medlem i Linkin Park.
  • 1981 – Kelly Rowland, amerikansk sångerska, medlem i Destiny's Child.
  • 1986 – Ellen Fjæstad, svensk skådespelare.
  • 1990 – Q'Orianka Kilcher, amerikansk skådespelerska.
  • 1992 – Taylor Lautner, amerikansk skådespelare.

Avlidna 

  • 731 – Gregorius II, påve sedan 715.
  • 824 – Paschalis I, påve sedan 817.
  • 1650 – René Descartes, fransk filosof och matematiker.
  • 1656 – Elisabet Bille, svensk ägare av Näsbyholms slott.
  • 1744 – Hedvig Taube, svensk adelsdam, mätress åt Fredrik I av Sverige.
  • 1795 – Carl Michael Bellman, svensk skald.
  • 1817 – Maria Walewska, polsk-fransk grevinna, Napoleons älskarinna.
  • 1868 – Jean Bernard Léon Foucault, fransk fysiker.
  • 1871 – Filippo Taglioni, italiensk balettdansör och koreograf.
  • 1885 – Anselm Baker, engelsk munk och konstnär.
  • 1929 – Frank P. Flint, amerikansk republikansk politiker, senator 1905–1911.
  • 1941 – Victoria Strandin, svensk dansare.
  • 1958 – Bertil Malmberg, poet, författare, ledamot av Svenska Akademien.
  • 1963 – Sylvia Plath, amerikansk författare och lyriker.
  • 1967 – Simon Brehm, svensk orkesterledare.
  • 1971 – Harry Arnold, svensk kapellmästare och kompositör, arrangör av filmmusik.
  • 1974 – Anna Q. Nilsson, svensk-amerikansk skådespelare.
  • 1976 – Lee J. Cobb, amerikansk skådespelare.
  • 1978 – Harry Martinson, svensk författare, ledamot av Svenska Akademien, mottagare av Nobelpriset i litteratur 1974.
  • 1982 – Eleanor Powell, amerikansk skådespelare och dansare.
  • 1986 – Frank Herbert, amerikansk science fiction-författare.
  • 1994
    • William Conrad, amerikansk skådespelare, tv-deckaren Cannon.
    • Paul Feyerabend, österrikisk filosof.
    • Sune Mangs, finlandssvensk sångare, revyartist och skådespelare.
  • 2000 – Roger Vadim, fransk regissör.
  • 2002
    • Barry Foster, brittisk skådespelare.
    • Traudl Junge, Adolf Hitlers privatsekreterare 1942–1945.
    • Irma Leoni, svensk revyskådespelare och sångerska.
  • 2007 – Marianne Fredriksson, svensk författare.
  • 2008 – Tom Lantos, ungersk-amerikansk politiker, kongressledamot 1981–2008.
  • 2009
    • Willem Johan Kolff, 97, holländsk-amerikansk läkare, ”de artificiella organens fader”, skapade första konstgjorda njuren.
    • Albert Barillé, 88 eller 89, fransk animatör och manusförfattare, skapare av tv-serierna Det var en gång.
  • 2010
    • Mona Hofland, 80, norsk skådespelerska.
    • Bo Holmberg, 67, svensk socialdemokratisk politiker och ämbetsman, make till Anna Lindh.
    • Alexander McQueen, 40, brittisk modeskapare.

Av Alexander - 9 februari 2011 22:28

Nu har jag gått igenom min Blogg och sett en massa sjuka komentarer och inlägg om min blogg. Att det skulle komma så in i HELVETES mycket efter det att jag skrivit det jag skrev. Samma var det på min Facebook i mina medelanden. Kan inte fatta att folk har så mycket att invända om saker som är sanna.

Sen fanns det tyvär de människor som tog åt sig av detta jag skrev. Människor är rätt så knepiga att de tror så mycket, och då undrar jag om de har vissa saker att dölja.


Men som vanligt så vet jag att de peroner som förra inlägget pekade mot har tagit bort mig som vän på sin facebook och redan där så har jag vunnit en hel del av min hämnd.

Men tro mig jag kommer ej att sluta här utan så fort jag vet något eller ser något så kommer jag att göra livet surt för dessa människor.


Som jag sagt innan så är jag inte perfekt utan bara en människa som vill vara för mig själv med min familj när jag har tid och är hemma.

Men det finns alltid de som är avundsjuka och vill förstöra för andra då de själva har det kasst i livet och inget annat att göra.


En sak e säkert

Den som skadar min familj kommer att få ett HELVETE av mig även om det kommer att ta X-antal dagar, månader eller år det spelar ingen roll hur länge för så länge jag lever ska ni bara veta att jag har öron och ögon överakllt i denna stad.

Så nästa gång ni e på väg att göra något eller sääger något så kan jag lova att jag får veta det på ett eller annat vis.


Nä nu ska jag kolla på film o ta en läsk


Ha det för jävligt nu hela kvällen alla vänner/ Ovänner tänk på att jag vet att ni är oroliga nu, för ni har ingen kontroll över vad som kan hända.


Av Alexander - 9 februari 2011 01:36

Nu natt o nya stunder.

Bara det att de nya stunderna går ut över min så kallade fru o familj.

Har fått höra en massa skit och dyligt om min fru den sissta tiden av avundsjuka människor. Inte för att vi har det så bra oss imällan just nu men inte fan ger det rätt till folk som tror de känner oss att snacka skit om min fru.

För ett tag sen så var det en person som försökte krossa vårt äktenskap med en massa lögner och skitsnack om mig till min fru. Inte för att jag är helt JÄVLA felfri men jag kan stå för mina misstag. Detta handlade om att jag skulle varit otrogen med en person och jag kan bara försvara mig med att om jag skulle var aotrogen så hade jag valt en annan person istället för denna. Men detta kan jag bara säga att under åren som gått och jag har känt henne så har hon bara pratat dåligt om min fru trotts att de har varit vänner i många år. Jag vet åxå bestämt att denna person har gjort försök att jag skulle bryta med min fru innan vi var gifta för hon ville ha mig.

Men som vanlig så har detta inte funkat för henne genom åren och det kommer inte funka nu heller som jag ser det.

Jag vet att jag har sagt en massa saker om min fru och mycket av det menar jag men det ger ingen rätt at prata så om henne för den saken skull. Det är ju ändå jag som är gift med henne.Sen att jag formulerar mina ord på ett vis som inte alltid e rumsrena och vissa människor tar detta fel och säger till mig att om det är så så ka jag inte vara gift med henne.  Hur som så ska alla skita i vad jag tycker eller gör då jag gör som jag vill och har alltid gjort det.

Men dessa personer ska bara passa sig då jag vet mer än vad de vet att jag vet. Jag har öron och ögon överallt i den stad de bor och lever i.


Sen att de skyller allt på mig är en annan sak men gå förfan inte in på min mark o rota för då ska jag fan visa vad jag går för och detta kommer inte att bli trevligt när jag kommer.


Föresten denna person jag pratar om ska sopa rent framför sin egan dörr innan hon gör det hos andra. Nu vet jag vad som är problemet och det är vanlig avundsjuka.

Då jag vet att hon inte får s_x pga att killen i detta förhållande inte kan och att han har anförtrott sig till en annan att han tycker att hon kräver för mycket i den frågan så han känner inte för det och inte kan få upp den då hon vill eller för den saken skull han får inte upp den alls. Med andra ord hon har dödat den, han vill bara sitta vid datorn.

Men men jag ser det som att det är deras bekymmer och jag kan tänka mig hur han känner när hon kräver s_x hela tiden och hon kräver det ena efter det andra. Även jag hade inte fått upp den och jag skulle inte vilja ha det mysigt med en sådan person. Men det är deras bekymmer och inte mina.


Men nä nu måste jag gå till sängs och jag kommer fortsätta med detta inlägg i mon så bara vänta. Jag är inte klar med DESSA PERSONER ÄNNU !!!!!!!!!!!!!


Ha en trevlig natt så hörs vi i mon

Av Alexander - 5 februari 2011 16:50

Ja äntligen, nu har man börjat att komma till rätte igen efter en lång och hård natt.

Var hos en bekant i går o skulle bara ta en öl o sen hem. Mmmmmmm..........mmmmmm säkert att det skulle bli så. Kan ju medela att detta var tanken, men från tanke till värklighet så är det ju faktiskt en lång bil.

Så ni fattar ju själva hur detta gick, inge bra iallafall, kom hem vid 4-5 snåret istället och med betydligt mycket mer är 1 öl   och ell grovt dubbel sende. Kul var det ändå i går lite värrre idag, känner mig lite svampig och sliten trotts att jag gick upp halv 3 och försökte fixa till mig lite. Så nu får jag faktiskt börja tänka på en liten återställare för kroppen mår inte riktigt som den ska och har börjat få lite skakningar och huvudet är som om jag hard haft svampbob på besök i festat i skallen. 

Så nu orkar jag nog inte skriva mer innan jag tagit en pilsner eller två o kommit till rätta igen.


Tja o hej

Av Alexander - 4 februari 2011 11:25

Återkommande bemärkelsedagar 

Nationaldagar 

  • Sri Lankas nationaldag

Övrigt 

  • Vargens dag i sverige

Namnsdagar 

I den svenska almanackan 

  • Nuvarande – Ansgar och Anselm
  • Föregående i bokstavsordning
    • Anneli – Namnet infördes på dagens datum 1986, men flyttades 1993 till 21 april, där det har funnits sedan dess.
    • Ansa – Namnet infördes på dagens datum 1986, men utgick 1993.
    • Anselm – Namnet infördes 1718, men då på 21 april, till minne av teologen Anselm av Canterbury, som levde på 1000-talet. Det fanns på detta datum fram till 1993, då det istället flyttades till dagens datum, där det har funnits sedan dess.
    • Ansgar – Namnet infördes på dagens datum 1901 och har funnits där sedan dess. Det ersatte då den äldre formen Ansgarius.
    • Ansgarius – Namnet infördes, till minne av Nordens apostel, som levde på 800-talet, på dagens datum 1718 och fanns där fram till 1901, då det utgick till förmån för den modernare formen Ansgar.
    • Veronika – Namnet fanns på dagens datum fram till 1718, då det flyttades till 17 augusti, för att bereda plats för Ansgarius på dagens datum. På den nya platsen fanns det fram till 1776, då det utgick, för att bereda plats åt Verner. 1986 återinfördes det, återigen på 17 augusti, där det fanns fram till 2001, då det flyttades till 30 maj.
  • Föregående i kronologisk ordning
    • Före 1718 – Veronika
    • 1718–1900 – Ansgarius
    • 1901–1985 – Ansgar
    • 1986–1992 – Ansgar, Anneli och Ansa
    • 1993–2000 – Ansgar och Anselm
    • Från 2001 – Ansgar och Anselm

Händelser 

  • 1161 – Den norske kungen Inge Krokrygg stupar i slaget vid Bjørvika och därmed står hans tronrival Håkan Herdebrei ensam i kampen om den norska tronen. Strax därefter utnämns dock hans syssling Magnus Erlingsson till ny kung av Norge i Inges ställe, men istället för att kämpa om makten blir Håkan och Magnus medregenter till varandra.
  • 1194 – Rikard Lejonhjärta släpps fri från sin österrikiska fångenskap.
  • 1789 – George Washington blir enhälligt vald till USA:s förste president, genom det amerikanska elektorskollegiet.
  • 1792 – George Washington blir av elektorskollegiet enhälligt vald till att sitta en andra period som USA:s president.
  • 1938 – Den tyske rikskanslern Adolf Hitler tar befälet över den tyska krigsmakten.
  • 1945 – Jaltakonferensen mellan andra världskrigets allierade inleds. I denna gör Storbritannien, USA och Sovjetunionen upp om hur Europa ska delas efter kriget.
  • 1948 – Ön Ceylon blir självständigt inom Brittiska samväldet.
  • 1971 – Biltillverkaren Rolls-Royce blir bankrutt och brittiska staten tar över.
  • 1974 – William Randolph Hearsts barnbarn Patty blir kidnappad av terroristgruppen SLA.
  • 1984 – Ingemar Stenmark vinner den alpina världscuptävlingen i storslalom i Borovetz i Bulgarien.
  • 1987 – Hans Holmér fråntas uppgiften som spaningsledare i jakten på Olof Palmes mördare.
  • 1991 – Partiet Ny demokrati bildas av Bert Karlsson och Ian Wachtmeister.
  • 1995 – Maria Leissner väljs till partiledare för Folkpartiet.
  • 2004
    • Jugoslavien upplöses och ersätts av statsförbundet Serbien och Montenegro.
    • Nätmötesplatsen Facebook grundas. På mindre än ett år får den över 10 miljoner användare.
  • 2006 – Kajsa Bergqvist slår inomhusvärldsrekord i höjdhopp (2,08 meter).

Födda 

  • 1688 – Pierre de Marivaux, fransk författare.
  • 1740 – Carl Michael Bellman, svensk skald.
  • 1766 – Thomas Robert Malthus, brittisk nationalekonom.
  • 1791 – John McLean, amerikansk politiker, senator 1824–1825 och 1829–1830.
  • 1808 – Josef Kajetán Tyl, tjeckisk författare.
  • 1811
    • Asa Biggs, amerikansk demokratisk politiker och jurist.
    • Pierre-Julien Eymard, fransk romersk-katolsk präst och ordensgrundare, helgon.
  • 1817 – August Anderson, svensk lantbrukare och politiker.
  • 1820 – David C. Broderick, amerikansk demokratisk politiker, senator 1857–1859.
  • 1842 – Georg Brandes, dansk litteraturkritiker.
  • 1849 – Jean Richepin, fransk författare och poet.
  • 1856 – Jonas Gifting, svensk militär, korpral.
  • 1862 – Hjalmar Hammarskjöld, svensk politiker, landshövding i Uppsala län, Sveriges statsminister 1914–1917, ledamot av Svenska Akademien.
  • 1869 – Bill Haywood, amerikansk socialist och fackföreningsman.
  • 1871
    • Friedrich Ebert, tysk politiker, Weimarrepublikens förste president 1919–1925.
    • Gerda Lundequist, svensk skådespelare.
  • 1881 – Kliment Vorosjilov, sovjetisk militär och politiker.
  • 1886
    • Sune Almkvist, svensk bandyspelare.
    • Hugo Björne, svensk skådespelare.
  • 1891 – M. Ananthasayanam Ayyangar, indisk politiker, talman för Lok Sabha 1956–1962.
  • 1893 – Raymond Dart, australiensisk lärare, professor i anatomi.
  • 1897 – Ludwig Erhard, tysk politiker, finansminister 1949–1963, förbundskansler 1963–1966.
  • 1900 – Jacques Prévert, fransk poet.
  • 1901 – Hans Drakenberg, fäktare, mottagare av Svenska Dagbladets guldmedalj 1935.
  • 1902 – Charles Lindbergh, flygare, (d. 1974).
  • 1906
    • Dietrich Bonhoeffer, tysk luthersk teolog, motståndskämpe.
    • Primo Carnera, italiensk boxare, världsmästare i tungvikt 1933.
    • Clyde Tombaugh, amerikansk astronom, Plutos upptäckare.
  • 1912 – Byron Nelson, amerikansk golfspelare.
  • 1913 – Rosa Parks, amerikansk medborgarrättskämpe.
  • 1914
    • Alf Jörgensen, svensk filmproducent, manusförfattare och sångtextförfattare.
    • Ida Lupino, amerikansk skådespelare.
  • 1920 – Sten Sture Modéen, svensk skådespelare och kortfilmsregissör.
  • 1925
    • Arne Åhman, svensk friidrottare.
    • Russell Hoban, amerikansk författare, bosatt i England.
  • 1929 – Reino Börjesson, svensk fotbollsspelare, deltagare i det lag som tog VM-silver 1958.
  • 1937 – David Newman, amerikansk manusförfattare.
  • 1938 – Donald W. Riegle, amerikansk politiker, senator 1976–1995.
  • 1947
    • Sanford Bishop, amerikansk demokratisk politiker.
    • Dennis C. Blair, amerikansk amiral.
    • Dan Quayle, amerikansk politiker, vicepresident 1989–1993.
  • 1948 – Alice Cooper, amerikansk rockmusiker.
  • 1951 – Patrick Bergin, Irländsk skådespelare.
  • 1953 – Li Brådhe, svensk skådespelare.
  • 1955 – Göran Forsmark, svensk skådespelare.
  • 1957 – Don Davis, amerikansk filmmusikkompositör.
  • 1958 – Kjell Ola Dahl, norsk författare.
  • 1965 – Anna Helena Bergendal, svensk skådespelare.
  • 1969 – Anna Charlotta Gunnarson, svensk journalist och författare.
  • 1975 – Natalie Imbruglia, australisk sångerska.
  • 1977 – Gavin Degraw, amerikansk musiker
  • 1979 – Giorgio Pantano, italiensk racerförare.

Avlidna 

  • 708 – Sisinnius, påve sedan 15 januari detta år.
  • 1161 – Inge Krokrygg, kung av Norge sedan 1136 (stupad i slaget vid Bjørvika).
  • 1508 – Konrad Celtes, tysk humanist.
  • 1787 – Pompeo Batoni, italiensk målare.
  • 1805 – John Sloss Hobart, amerikansk jurist och politiker.
  • 1809 – Philemon Dickinson, amerikansk politiker, senator 1790–1793.
  • 1884 – Henry Cooper, amerikansk demokratisk politiker och jurist, senator 1871–1877.
  • 1889 – Franz von Holtzendorff, tysk liberal jurist och skriftställare.
  • 1908 – Eli C.D Shortridge, amerikansk politiker, guvernör i North Dakota 1893–1895.
  • 1940 – Nikolaj Jezjov, sovjetisk politiker och chef för säkerhetspolisen NKVD.
  • 1942 – Fountain L. Thompson, amerikansk demokratisk politiker, senator 1909–1910.
  • 1954
    • Billy Adams, amerikansk demokratisk politiker, guvernör i Colorado 1927–1933.
    • Ragnar Widestedt, svensk skådespelare, sångare, kompositör och regissör.
  • 1980 – Camara Laye, guineansk författare.
  • 1983
    • Asta Wickman, svensk översättare av ryskspråkig litteratur.
    • Karen Carpenter, amerikansk sångerska, The Carpenters.
  • 1987 – Liberace, amerikansk pianist och underhållare.
  • 1995 – Patricia Highsmith, amerikansk författare (Främlingar på tåg med flera).
  • 2002 – Sigvard Bernadotte, designer, före detta hertig av Uppland, greve av Wisborg.
  • 2003 – Mille Schmidt, svensk skådespelare, revyartist och regissör.
  • 2005
    • Ossie Davis, amerikansk skådespelare, regissör, producent och pjäsförfattare.
    • Nils Egerbrandt, svensk serietecknare.
  • 2009
    • Arnljot Eggen, 85, norsk författare.
    • Christophe Dupouey, 41, fransk tävlingscyklist, självmord.
  • 2011
    • Lena Nyman, svensk skådespelerska.

Av Alexander - 3 februari 2011 10:56

Namnsdagar 

I den svenska almanackan 

  • Nuvarande – Disa och Hjördis
  • Föregående i bokstavsordning
    • Blasius – Namnet fanns, till minne av en biskop och martyr i Kappadokien på 300-talet, på dagens datum före 1901, då det utgick. Dagen var då även känd som Blasii dag eller i folkmun Blåsmässa.
    • Dick – Namnet infördes på dagens datum 1986, men flyttades 1993 till 7 februari, där det har funnits sedan dess.
    • Didrik – Namnet förekom på 1790-talet på 5 augusti, men utgick sedan. 1986 infördes det på dagens datum, men utgick 1993.
    • Disa – Namnet infördes på dagens datum 1901 och har funnits där sedan dess.
    • Hjördis – Namnet infördes 1986 på 16 januari. 1993 flyttades det till dagens datum och har funnits där sedan dess.
  • Föregående i kronologisk ordning
    • Före 1901 – Blasius
    • 1901–1985 – Disa
    • 1986–1992 – Disa, Dick och Didrik
    • 1993–2000 – Disa och Hjördis
    • Från 2001 – Disa och Hjördis

Händelser 

  • 1509 – Sjöslaget vid Diu vid den indiska västkusten där en portugisisk flotta och en gemensam egyptisk-gujaratisk flotta drabbar samman.
  • 1699 – Jämtlands befolkning beviljas svenskt medborgarskap, 54 år efter freden i Brömsebro och därmed sist av alla folkgrupper vars landskap erövrades av Sverige.
  • 1706 – Slaget vid Fraustadt.
  • 1913 – Anhängare till Rudolf Steiner bildar Antroposofiska Sällskapet i Tyskland.
  • 1917 – USA avbryter de diplomatiska förbindelserna med Tyskland.
  • 1931 – En förödande jordbävning drabbar staden Napier i Nya Zeeland. 258 personer omkom och det blev stora materiella skador.
  • 1940 – Den första stridsgruppen av svenskar hamnar i stridigheter i finska vinterkriget.
  • 1959 – Buddy Holly, Ritchie Valens, J.P ”The Big Bopper” Richardson och piloten Roger Peterson omkommer i en flygkrasch. (”The day the music died”).
  • 1987 – En tjänsteman inom Stockholm stad spekulerar bort 442 miljoner kronor i optionsaffärer.
  • 1989 – Paraguays långvarige diktator Alfredo Stroessner störtas i en kupp ledd av andra, mer demokratiskt sinnade militärer. Stroessner flyr till Brasilien.

Födda 

  • 1677 – Jan Blažej Santini Aichel, böhmisk arkitekt och målare.
  • 1736 – Johann Georg Albrechtsberger, österrikisk kompositör.
  • 1805 – Otto Theodor von Manteuffel, preussisk friherre och statsman.
  • 1809 – Felix Mendelssohn-Bartholdy, tysk kompositör och dirigent.
  • 1811 – Horace Greeley, amerikansk politiker, publicist och slaverimotståndare.
  • 1816
    • Edward James Gay, amerikansk demokratisk politiker, kongressledamot 1885–1889.
    • Carl Olof Rosenius, svensk väckelsepredikant.
  • 1830 – Robert Arthur Talbot Gascoyne-Cecil, 3:e markis av Salisbury, brittisk statsman, premiärminister i flera omgångar.
  • 1832
    • Louis av Vasa, svenskt adligt spädbarn, begravd med sin far Gustav Gustavsson av Wasa.
    • Abram P. Williams, amerikansk republikansk politiker, senator 1886–1887.
  • 1846 – Judson Harmon, amerikansk demokratisk politiker, USA:s justitieminister 1895–1897.
  • 1853 – George William Erskine Russell, brittisk politiker och författare.
  • 1862 – James Clark McReynolds, amerikansk politiker och jurist, domare i USA:s högsta domstol 1914–1941.
  • 1868 – William J. Harris, amerikansk demokratisk politiker, senator 1919–1932.
  • 1869 – Harold Hilton, engelsk golfspelare.
  • 1871 - Marie Christensen, dansk socialdemokratisk politiker, bland annat verksam för att förbättra tjänsteflickornas situation [1].
  • 1874 – Gertrude Stein, amerikansk kulturpersonlighet, avantgarde-författare.
  • 1879 – Guy Gillette, amerikansk demokratisk politiker.
  • 1884 – Robert W. Upton, amerikansk republikansk politiker, senator 1953–1954.
  • 1886 – Sigfrid Ullman, svensk konstnär.
  • 1889 – Risto Ryti, finländsk president 1940–1944.
  • 1893 – Gaston Julia, fransk matematiker.
  • 1898 – Alvar Aalto, finländsk arkitekt, formgivare.
  • 1904 – Luigi Dallapiccola, italiensk tonsättare.
  • 1905 – Arne Beurling, svensk matematiker.
  • 1909 – Simone Weil, fransk filosof och mystiker.
  • 1910 – Pearl Argyle, brittisk ballerina.
  • 1911 – Jehan Alain, fransk organist och kompositör.
  • 1912 – Jacques Soustelle, fransk antropolog, etnolog och politiker.
  • 1913 – Louis Da Pron, steppdansare.
  • 1915 – Henki Kolstad, norsk skådespelare och regissör.
  • 1916 – Margareta Kjellberg, svensk vissångerska och historieberättare.
  • 1917 – Arne Sucksdorff, svensk regissör, manusförfattare, fotograf och dokumentärfilmare.
  • 1920 – Gunnar Svensson, svensk kompositör, pianist och sångare.
  • 1922 – Ulf Johanson, svensk skådespelare.
  • 1927 – Leppe Sundevall, svensk jazzmusiker (trumpet).
  • 1928 – Frankie Vaughan, brittisk popsångare.
  • 1932 – Peggy Ann Garner, amerikansk skådespelare (barnstjärna).
  • 1935 – Jeremy Kemp, brittisk skådespelare.
  • 1936
    • James Bridges, amerikansk regissör.
    • Lasse Sarri, svensk regissör, manusförfattare och skådespelare.
  • 1938 – Pauli Siitonen, finländsk längdåkare.
  • 1939 – Michael Cimino, amerikansk regissör, producent och manusförfattare.
  • 1941 – Monica Nordquist, svensk skådespelare.
  • 1942 – Gunnar Edander, svensk kompositör, arrangör av filmmusik.
  • 1946 – Claes Leo Lindwall, svensk journalist, skribent och webbdesigner.
  • 1947
    • Emil Paul Tscherrig, romersk-katolsk titulärärkebiskop och nuntie.
    • Paul Auster, amerikansk författare.
    • Melanie Safka, amerikansk sångerska och låtskrivare.
  • 1948 – Henning Mankell, svensk detektivförfattare.
  • 1950 – Morgan Fairchild, amerikansk skådespelerska.
  • 1951 – Per Eggers, svensk skådespelare.
  • 1953 – Tove Granditsky, svensk skådespelare.
  • 1957 – Maria Robsahm, svensk journalist och politiker (Folkpartiet, senare Feministiskt initiativ).
  • 1959 – Rob Wittman, amerikansk republikansk politiker, kongressledamot 2007–.
  • 1961 – Jay Adams, amerikansk skateboard-legend.
  • 1965 – Marjo Matikainen-Kallström, finländsk längdskidåkare och politiker (Samlingspartiet).
  • 1968 – Göran Lundstedt, svensk teolog och statsvetare
  • 1969
    • Retief Goosen, sydafrikansk professionell golfspelare.
    • Dick Last, svensk fotbollsspelare.
    • Paolo Roberto, svensk proffsboxare, tv-programledare och skådespelare.
  • 1970
    • Warwick Davis, brittisk skådespelare.
    • Stefan Roos, svensk skådespelare.
  • 1971 – Nichlas Falk, svensk ishockeyspelare.
  • 1973 – Magnus Wernblom, svensk ishockeyspelare.
  • 1974 – Helena Nizic, svensk skådespelare.
    • Petr Sykora, tjeckisk ishockeyspelare.
    • Marek Zidlicky, tjeckisk ishockeyspelare.
  • 1976 – Isla Fisher, australisk skådespelerska och fotomodell.
  • 1978
    • Joan Capdevila, spansk fotbollsspelare.
    • Adrian R'Mante, amerikansk skådespelare.
  • 1990 – Sean Kingston, jamaicansk-amerikansk sångare.

Avlidna 

  • 865 – Ansgar, missionär och ärkebiskop, Nordens apostel.
  • 1014 – Sven Tveskägg, kung av Danmark sedan 985 eller 986.
  • 1399 – Johan av Gent, hertig av Lancaster.
  • 1468 – Johannes Gutenberg, tysk uppfinnare, boktryckarkonstens fader.
  • 1520 – Sten Sture den yngre, svensk riksföreståndare sedan 1512.
  • 1636 – Petrus Kenicius, svensk ärkebiskop sedan 1609.
  • 1726 – Alexis Littré, fransk anatom och kirurg.
  • 1813 – Samuel Ashe, amerikansk politiker, guvernör i North Carolina 1795–1798.
  • 1831 – Thomas Hope, engelsk konstsamlare och författare.
  • 1862 – Jean Baptiste Biot, fransk fysiker.
  • 1889 – Belle Star, amerikansk brottsling.
  • 1896 – Asmus Julius Thomsen, dansk läkare.
  • 1903 – Walfrid Weibull, svensk pionjär som fröförädlare och grundare av familjeföretaget Weibulls.
  • 1924 – Woodrow Wilson, amerikansk politiker, USA:s president 1913–1921, mottagare av Nobels fredspris 1919.
  • 1939 – Frederick Steiwer, amerikansk republikansk politiker, senator 1927–1938.
  • 1944 – Ludwig Pick, tysk patolog.
  • 1945 – Roland Freisler, nazistisk domare.
  • 1946 – Friedrich Jeckeln, tysk nazistisk politiker, SS-Obergruppenführer (avrättad).
  • 1955 – Fred H. Brown, amerikansk demokratisk politiker och befattningshavare.
  • 1959
    • The Big Bopper, amerikansk rockmusiker och låtskrivare.
    • Buddy Holly, amerikansk rockmusiker och låtskrivare.
    • Ritchie Valens, amerikansk rockmusiker och låtskrivare.
  • 1989 – John Cassavetes, amerikansk skådespelare och filmregissör.
  • 1998 – Karla Faye Tucker, amerikansk mördare; avrättad.
  • 2000
    • Richard Kleindienst, amerikansk republikansk politiker, USA:s justitieminister 1972–1973.
    • Pierre Plantard, fransk bluffmakare, grundade det hemliga sällskapet Prieuré de Sion.
  • 2004 – Keve Hjelm, svensk skådespelare.
  • 2005
    • Malou Hallström, svensk skådespelare och tv-profil.
    • Zurab Zjvania, georgisk politiker, premiärminister 2004–2005.
    • Corrado Bafile, italiensk kardinal.
  • 2010
    • Frances Reid, 95, amerikansk skådespelerska.
    • Georges Wilson, 88, fransk skådespelare, Den längsta dagen, De Tre Musketörerna.
    • Regina av Sachsen-Meiningen, 85, österrikisk prinsessa.

Presentation


Är en vanlig kille som säger det som faller honom in att säga.

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Omröstning

Besöker den här bloggen ?
 Ofta
 Ibland
 Nyss kommit hit
 Kommer att besäka igen

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Blogg Extra


Ovido - Quiz & Flashcards