En blogg om allt eller inget, mäst inget !

Direktlänk till inlägg 21 mars 2010

McDonalds !!!!!

Av Alexander - 21 mars 2010 20:00

finn fem fel Till vänster: den nyinköpta hamburgarmenyn. Ti
finn fem fel Till vänster: den nyinköpta hamburgarmenyn. Till höger: samma meny – ett år senare.

Bara kunderna blir för gamla för Happy meal

Det innehåller maten i lådan

Lök: Frystorkad lök (Allergiinformation: Svaveldioxid & sulfit).

Gurka: Gurka, vatten, salt, vinäger, kryddblandning, stabiliseringsmedel: E509 (kalciumklorid), konserveringsmedel: E202 (kaliumsorbat); E211 (natriumbensoat).

Bröd: Vetemjöl, vatten, socker, vegetabilisk olja (rapsolja), salt, jäst, sojamjöl, emulgeringsmedel: E472e (mono- och diglyceriders diacetylvinsyraestrar), antioxidationsmedel: E300 (askorbinsyra). Kan innehålla spår av sesam.

Ketchup: Tomatpuré, socker, ättika, salt, vinäger, kryddor (innehåller sojaolja, lök- och vitlöksextrakt, kanelextrakt).

Kött: 100% nötkött.

Senap: Ättiksprit, vatten, senapsfrö (13%), salt, kryddor, arom.

Kryddblandning: Salt, malen svartpeppar, naturlig arom.

Pommes frites: Potatis, vegetabilisk olja, stabiliseringsmedel: E 450 (dinatriumdifosfat), dextros.

Källa: McDonalds

Men måltiden verkade inte åldras i forskarens 1-årstest

Det ser ut som samma Happy meal.

Det är det också.

Men den andra bilden togs när maten legat framme – i ett år.

Den amerikanska näringsfysiologen Joann Bruso, 62, bloggar om hälsosam mat för barn.

Hon ville ta reda på om det stämde som hon hade hört: att mat från hamburgerkedjan McDonalds innehåller så mycket konserveringsmedel att den håller sig till synes oförändrad oberoende av hur länge den ligger framme.

– Jag bestämde mig för att observera ett Happy Meal som fick ligga framme, säger hon till Aftonbladet.

Flugorna avstod

För några dagar sedan fyllde hennes Happy meal ett år – och bilderna talar sitt tydliga språk. Maten har inte möglat eller utvändigt förändrats i princip någonting.

– Den torkade lite, men det som överraskade mig var att inga insekter brydde sig om den, inte ens flugor, säger Joann Bruso.

Om mat inte bryts ner efter att ha stått framme i ett år – hur bryts den då ner i barnens kroppar, undrar hon.

– När jag växte upp var McDonalds nytt och folk gick dit kanske en gång i månaden. I dag ger föräldrar sina barn snabbmat flera gånger i veckan. Det är oroande.

Stephan Rössner är professor i hälsoinriktad beteendeforskning på Karolinska universitetssjukhuset. Han håller just nu på att skriva en bok om konserveringsmedel i mat och tycker Brusos resultat låter märkligt.

– Hamburgerbrödet kan eventuellt ha konserveringsmedel i sig, men det är svårt att tro att inte pommes fritesen skulle bli dåliga, säger han.

Bakterier i kroppen

Oavsett vilket säger han att det är dumheter att maten inte skulle brytas ner i kroppen bara för att den inte bryts ner i luften.

– I kroppen har vi inte bakterier som bryter ner maten, vi har enzymsystem.

Petra Whitehead är presskontakt på McDonalds Sverige.

– Vi kan inte kommentera bilderna eftersom maten kommer från ett amerikanskt McDonalds.

Skiljer sig ingredienserna åt från land till land?

– Det kan de göra, jag vet inte. Men vi kan inte kommentera något som inte hänt på våra restauranger.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexander - 23 juli 2011 19:34

Jaha då var man här igen då, som vissa av er vet så har jag varit borta ett tag från detta med blogg o allNä t. Har inte haft tid med att sitta o skriva en massa och vet inte vad jag skulle ha skrivit då. Händer inte så mycket förutom att jag har...

Av Alexander - 31 mars 2011 18:29

Ja ni läste rätt, jag må vara ett svin, idiot, elak och även egoist eller tillockmed MANSGRIS. Men när det kommer på fråga om att jag försörjer min familj så kan jag berätta att jag inte är detta. Jag ser alltid till att min familj har det bra och må...

Av Alexander - 13 mars 2011 13:40

  Helgdagar Gregoriusdagen, förr firad till minne av Gregorius den store (1882 flyttad från 12 mars) Dagens namn I den svenska almanackan Nuvarande – Greger Föregående i bokstavsordning Ernestus – Namnet fanns på dagens d...

Av Alexander - 11 mars 2011 18:04

Ja denna dagen var inge bra alls. Som jag skrev på FB i mårse så var jag inte alls på banan för att åka  o jobba. Lite febrig och mådde skit med värk o annat.   Hur som så började dagen illa då jag skulle såga upp ett dörr hål i en vägg. Så jag b...

Av Alexander - 10 mars 2011 12:09

Då sitter man på jobbet och har middag, ja det är inte så mycket utan bara några mackor med ost och lite kaffe. Men det få ju räcka ska ju inte vara någon lyx att jobba eller. Sitter i Båstad och renoverar FD Arbetsförmedlingen så att Soc kan flytt...

Presentation


Är en vanlig kille som säger det som faller honom in att säga.

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Omröstning

Besöker den här bloggen ?
 Ofta
 Ibland
 Nyss kommit hit
 Kommer att besäka igen

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Blogg Extra


Ovido - Quiz & Flashcards