En blogg om allt eller inget, mäst inget !

Direktlänk till inlägg 21 mars 2010

KNARK I AVLOPPSVATTEN !!!!!

Av Alexander - 21 mars 2010 23:10

Avloppsvattnet avslöjar missbruk

Flera tusen människor kan missbruka kokain i Stockholmsområdet en vanlig helgnatt, enligt mätningar i avloppsvattnet. Det är TV 4:s ”Kalla fakta” som låtit ta prover på avloppsvattnet en fredags- och lördagsnatt i Henriksdals reningsverk på Södermalm i Stockholm.


Avloppsvattnet som mättes kom från centrala Stockholm, Nacka och från Stockholms södra och sydöstra förorter. Totalt bor närmare 600 000 människor i dessa områden.

Vattenproverna, som togs mellan klockan 04 och 09 för att ge avloppsvattnet tid att komma ut till reningsverket, analyserades för att hitta spår av kokain och bensoylekgonin.


– I proverna från natten till lördagen hittade vi spår som beräknades till 660 doser, om varje dos antas vara 0,1 gram rent kokain, säger professor Olof Beck, enhetschef vid farmakologiska laboratoriet på Karolinska universitetssjukhuset.

– Dessa resultat är helt säkra, det finns ingen annan förklaring till dessa spår i vattnet, säger Beck.

”Kalla fakta” har sedan, efter information från polisen, antagit att allt kokain som säljs i Stockholm ”så gott som alltid är utspätt, inte sällan fem sex gånger”, som redaktionen skriver.

Om man multiplicerar siffran 660 med 5–6 så kommer man upp i över 3 000 doser som skulle ha tagits i Stockholmsområdet en natt till lördag i januari i år.

– Vi står för de mätningar vi har gjort, men att göra en sådan här uppskattning av hur mycket kokainet är utspätt är en spekulation som vi inte står för, säger Olof Beck till DN.

Han påpekar dock att det faktiska mätresultatet kan vara i underkant eftersom avloppsvattnet endast ger spår av kokainkonsumenter som varit på toaletten och kissat efter att ha tagit kokainet.

– Sådana som kanske kissar ute i buskarna ser vi givetvis inget spår av här, säger Olof Beck.

Dessutom är de sydvästra och nordvästra delarna av Stockholmsområdet inte alls med i provtagningarna.

Provresultatet visar ungefär samma sak som Olof Beck och han kolleger hittar i prover från svenska arbetsplatser, som arbetsgivarna låtit göra:

– Det vi ser är att 1–2 procent av svenska arbetstagare använder någon form av narkotika under arbetstid, vilket man kan tycka är en ganska hög siffra.

Kokainet är totalt en liten del, de vanligaste drogerna i testen från den svenska arbetsmarknaden är amfetamin och cannabis

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexander - 23 juli 2011 19:34

Jaha då var man här igen då, som vissa av er vet så har jag varit borta ett tag från detta med blogg o allNä t. Har inte haft tid med att sitta o skriva en massa och vet inte vad jag skulle ha skrivit då. Händer inte så mycket förutom att jag har...

Av Alexander - 31 mars 2011 18:29

Ja ni läste rätt, jag må vara ett svin, idiot, elak och även egoist eller tillockmed MANSGRIS. Men när det kommer på fråga om att jag försörjer min familj så kan jag berätta att jag inte är detta. Jag ser alltid till att min familj har det bra och må...

Av Alexander - 13 mars 2011 13:40

  Helgdagar Gregoriusdagen, förr firad till minne av Gregorius den store (1882 flyttad från 12 mars) Dagens namn I den svenska almanackan Nuvarande – Greger Föregående i bokstavsordning Ernestus – Namnet fanns på dagens d...

Av Alexander - 11 mars 2011 18:04

Ja denna dagen var inge bra alls. Som jag skrev på FB i mårse så var jag inte alls på banan för att åka  o jobba. Lite febrig och mådde skit med värk o annat.   Hur som så började dagen illa då jag skulle såga upp ett dörr hål i en vägg. Så jag b...

Av Alexander - 10 mars 2011 12:09

Då sitter man på jobbet och har middag, ja det är inte så mycket utan bara några mackor med ost och lite kaffe. Men det få ju räcka ska ju inte vara någon lyx att jobba eller. Sitter i Båstad och renoverar FD Arbetsförmedlingen så att Soc kan flytt...

Presentation


Är en vanlig kille som säger det som faller honom in att säga.

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Omröstning

Besöker den här bloggen ?
 Ofta
 Ibland
 Nyss kommit hit
 Kommer att besäka igen

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Blogg Extra


Ovido - Quiz & Flashcards