En blogg om allt eller inget, mäst inget !

Alla inlägg under mars 2010

Av Alexander - 26 mars 2010 12:30

Amanda Ögren, 15, tog parti för Linnea.
Amanda Ögren, 15, tog parti för Linnea.

Amanda Ögren, 15, hyllas för sitt hjältemod

GÖTEBORG. Alla svek Linnea.

Alla utom Amanda Ögren.

– Hon såg så ensam och rädd ut, säger 15-åringen.

Nu hyllas hon av hela Sverige för sitt hjältemod.

Blommor, sms och mejl väller in. I går kväll deltog Amanda Ögren i ”Debatt” i SVT. I förrgår blev hon intervjuad i ”Uppdrag granskning”. Eftertexterna hade inte hunnit sluta rulla förrän telefonen började ringa.

Amanda berättar lugnt och sakligt om varför hon gick fram till Linnea där i skolkorridoren för ett år sedan. Bara någon dag hade gått sedan våldtäkten på skoltoaletten i Bjästa. De flesta tog parti för den utpekade killen. Även Linneas kompisar, alla utom en. Och så Amanda förstås.

”Gyllene regeln”

– Om jag blivit våldtagen så hade jag velat att någon stöttat mig. Jag tänker på den gyllene regeln: Var mot andra som du vill att andra ska vara mot dig, säger Amanda Ögren.

I början kändes det jättejobbigt. Även när den misstänkta killen åtalades och dömdes för övergreppet. Då var det som om en bomb briserade i det lilla samhället utanför Örnsköldsvik.

– Många trodde verkligen på honom och skällde ut mig. Då mådde jag extremt dåligt, säger Amanda.

Men mamma Gunilla stöttade henne, sa att Amanda gjorde rätt.

Linnea anklagades på internet för att ha ljugit om våldtäkten för att få skadestånd.

”Är glad i dag”

– Hon är absolut ingen sån tjej. Hon vill bara att den aldrig skulle ha hänt. Hon söker inte uppmärksamhet. Men i dag är hon otroligt glad, säger Amanda.

Hade det varit den utpekade killen som stått ensam hade hon stöttat honom.

– Jag kan inte gå förbi en person som mår dåligt, säger 15-åringen.


Denna tjejen borde få medalj !

Jag tycker att hon är en jälte som bara vågat stötta en vän när alla andra är imot.

Det är en stor press på en 15årig tjej att göra en sådan sak i dagensläge när det är så vanligt med att unga blir utfrysta och mobbade.


Så bara stå på er alla ni som vågar detta som hon gjort och ge er inte för kompistrycket som kan vara stort och hårt.

Av Alexander - 26 mars 2010 11:47

Dagens horoskop 26/3

Väduren
Möjligen tar du dig nu förbi ett hinder – men det kan också bli tvärstopp! Du är effektivast under förmiddagen.

Oxen
Kontakt med någon du inte träffat på länge finns med på programmet – kanske när du inte för­väntat dig det.

Tvillingarna
En efterlängtad resa tycks nu snart kunna bli verklighet – eller så griper du dig an ett projekt av något slag.

Kräftan
En dag då känslorna kan komma att ruska om dig. Kanske befinner du dig vid en vändpunkt     i din tillvaro.

Lejonet
En liten vit lögn kan erbjuda en utväg när något hotar att inkräkta på den tid du planerat för annat.

Jungfrun
Du kan hamna i en situation du nog helst hade velat undvika – räkna med det oförut-sedda!

Vågen
Mycket verkar för ögonblicket gå lekande lätt för Vågen och möjligen förvånas en och annan av din framfart!

Skorpionen
En väg du stakat ut för dig förefaller väl vald, varför vissa förändringar nu tycks kunna bli bestående.

Skytten
Ett och annat kärvar nu till sig, men genom att gå metodiskt och konsekvent tillväga tar du dig säkert förbi hindren.

Stenbocken
Någon tycks reta sig på din konse­kventa hållning, men principer kan vara viktigare än popularitet.

Vattumannen
Någ­on ställer dig i dag en rak – och besvärlig – fråga, och det kan uppstå problem om du inte är lite försiktig.

Fiskarna
En just nu känslomässigt ganska obalanserad person tycks även skapa en viss osäkerhetskänsla hos dig.

Av Alexander - 26 mars 2010 08:34

I den svenska almanackan

  • Nuvarande – Emanuel
  • Föregående i bokstavsordning
    • Emanuel – Namnet infördes på dagens datum 1691, då det ersatte den äldre namnformen Immanuel, och har funnits där sedan dess.
    • Emanuella – Namnet infördes på dagens datum 1986, men utgick 1993.
    • Immanuel – Namnet fanns på dagens datum före 1691, då det utgick och ersattes av namnformen Emanuel. 1986 återinfördes det på dagens datum, men utgick återigen 1993.
    • Manne – Namnet infördes 1986 på 14 oktober. 1993 flyttades det till dagens datum och utgick 2001.
  • Föregående i kronologisk ordning
    • Före 1691 – Immanuel
    • 1691–1900 – Emanuel
    • 1901–1985 – Emanuel
    • 1986–1992 – Emanuel, Emanuella och Immanuel
    • 1993–2000 – Emanuel och Manne
    • Från 2001 – Emanuel
Av Alexander - 25 mars 2010 23:13

Ja nu är dagen slut och jag ska besöka John Blund snart hade jag tänkt, men vem vet hur det slutar.

Dagen har varit som alla andra dagar när jag varit hemma en hel dag. Med andra ord inte hänt så mycket. Mästa dels av tiden har jag suttit i min Jävla telefon och diskuterat massa jobb och så. Om jag har en riktig tur nu så kan jag komma över till Norge redan nästa vecka fan vad skönt det sak bli.


Jo jag har fixat lite med min blogg och så sen har jag fixat med min hemsida för mitt företag med att sätta in lite bilder och justerat lite här och där.

Gått en promenad med hunden har det åxå blivit men inte så kul då det är en massa blötsnö och slask på backen..

Sen har jag inte gjort så JÄVLA mycket annat idag så vi får se vad morgondagen har att erbjuda mig. Vore kul med lite sol och värme nu så att snön smälter mer.


Nä gott folk nu är det sängen som gäller ett par timmar.


Natti alla vart ni nu är i vårt avlånga land.  

Av Alexander - 25 mars 2010 20:39

Vi äter sämre än vi tror


Vi äter inte så bra som vi tror. Knappt en av tio får i sig tillräckligt med fisk och grönt enligt nya siffror från Sifo.

– Livsmedelsverket bör ta sitt ansvar och utveckla de nationella kostråden, säger Inger Atteryd, vd för Svensk Egenvård.

Hon företräder hälsokostbranschen som självklart skulle uppskatta om fler stoppade i sig kosttillskott och hälsolivsmedel av olika slag. Med hjälp av en enkät de låtit Sifo göra vill de nu öka intresset för vårt näringsintag, eller snarare bristen på näring. I enkäten som tusen svenskar svarat på framgår att bara en av tio äter den dagliga dos på 500 gram frukt och grönt som rekommenderas. Ännu färre, bara sju procent, äter fisk tre gånger i veckan.

”Alarmerande”

– Det är alarmerande att så många äter så dåligt, säger Inger Atteryd och anser att Livsmedelsverket bör ta tag i frågan.

Först genom att få folk att äta mer allsidigt. Men även genom att rekommendera tillskott vilket de inte gör i dag.

Kosttillskott

På Livsmedelsverket anser man inte det finns någon överhängande risk för undernäring i Sverige. Trots att kostundersökningar visar att vi inte äter som vi borde får de allra flesta trots allt i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler skriver de i sina kostråd och summerar: För de flesta finns det alltså inget behov av extra kosttillskott.

Däremot kan en del behöva kosttillskott vissa perioder av livet. Det handlar om äldre och barn under 2 år som behöver extra D-vitamin, och gravida som bör äta tillskott med folsyra och ibland järn.


Här är Livsmedelsverkets fem viktigaste tips som hjälper dig behålla hälsan

Bra matvanor är en av de viktigaste faktorerna för att må bra, både nu och i framtiden

1. Ät mycket frukt och grönt, gärna 500 gram om dagen. Det motsvarar till exempel tre frukter och två rejäla nävar grönsaker.

2. Välj i första hand fullkorn när du äter bröd, flingor, gryn, pasta och ris.

3. Välj gärna nyckelhålsmärkta livsmedel.

4. Ät fisk ofta, gärna tre gånger i veckan.

5. Använd gärna flytande margarin eller olja i matlagningen.

Källa: Livsmedelsverket

Men dessa diskutioner har ju funnits i alla år så alla ni där ute ät vad ni vill och tycker bara det är GOTT ! 

Av Alexander - 25 mars 2010 20:23

Nu har det hänt som jag väntat på i dag, hoppas ni är nyfikna på vad det är som hänt.


Jag vill börja med att tacka alla mina läsare för att ni tagit mig över 100 läsar strecket på min blogg.

Jag kollade nyss och då låg det på 101 besökare och jag hoppas att jag kan vara lika bra på mina inlägg i fortsättningen som jag varit idag.

Nu hoppas jag på att detta kommer hålla i sig och att det kommer att komma flera som vill läsa min blogg och om det är några saker som ni vill att jag ska skriva om så bara hojta till så ska vi se vad jag kan göra.


Jag är en väldigt hygglig person som säger vad jag tycker och står för det men som ni alla vet så finns det vissa saker man inte kan skriva om rent allmänt.

Men jag ska försöka fylla upp till era önskningar och kommer att svara på de flästa komentarerna som jag får.


Hur som så vill jag tacka än en gång för att ni finns och gör så gott jag kan med skriveriet.


Tja så länge så ses vi senare.


Av Alexander - 25 mars 2010 17:38

Idag är det våffeldagen och det ska firas med ett gäng våfflor till kaffet i dag.

Men för min del så kan man hoppa över detta med våfflor är inte få förtjust i det längre. Men det blr iallafall våfflor åt barnen och kärringen får ju inte glömma Harry ( hunden ). 

Förr kallades denna dag, som var en helgdag, för vårfrudagen efter titeln vår fru för jungfru Maria. Vårfrudagen har i folkmun omformats till våffeldagen, vilket gett upphov till seden att äta våfflor denna dag. Våffeldagen är alltså fortfarande den 25 mars, trots att den kyrkliga helgdagen flyttats till en söndag.


Våffla

En våffla är en sorts bakverk, maträtt och efterrätt. Formen på våfflan är fyrkantig eller rund, större våffeljärn producerar ibland fem sammanhängande hjärtformiga våfflor, som är lätta att lösgöra från varandra. Ordet anses komma från tyskans wabe, honungskaka, men sattes antagligen av förfäder i samband med Vår Fru (Jungfru Maria). Våfflor är än idag i en stor del av Sveriges hushåll en vanlig rätt på Våffeldagen, det vill säga Jungfru Marie bebådelsedag. Våffeldagen firas den 25 mars.

 

 

 

 

Recept våffla !

2 ¾ dl riktigt kallt vatten
3 ¼ dl vetemjöl
pyttelite salt (typ ett kvarts kryddmått)
4 dl vispgrädde ("the real stuff", ingen magervariant!  :-)

Rör ihop mjöl, salt och vatten tills det är ordentligt blandat. Vispa grädden hårt (inte halvlöst utan *hårt*) och vänd ned i smeten så försiktigt det går, så inte all luft försvinner.

Räcker till ungefär 10 våfflor

Våfflor

Våffeljärn

Historia i Sverige

Våfflor är ingen nymodig mattradition, utan är kända i Sverige sedan 1500-talet. Det är egentligen ett slarvigt uttal av helgdagen "Vårfrudagen"[1] som har skapat våffeldagen.

Varianter

  • Vardagsvåffla - en matig våffla som innehåller ägg.
  • Frasvåffla - en spröd och frasig våffla utan ägg. Dock kan köpt frasvåffelmix innehålla ägg.
  • Entrévåffla - en blandning mellan vardagsvåffla och frasvåffla.[2]
  • Kejsarvåffla - är inte en våffelvariant, utan ett registrerat varunamn på en matig våffla från Kungsörnen.

Tillagning

Våfflor görs av en smet som i grunden består av mjöl, vatten och/eller mjölk och/eller grädde samt smör. Många varianter finns. Det finns även recept som inkluderer till exempel ägg eller jäst. Smeten gräddas i särskilda våffeljärn. Dessa, numera vanligen elektriska, apparater är tvådelade på ett sådant sätt att våfflan gräddas på båda sidorna samtidigt.

Servering

Belgiska våfflor

Våfflor bör vara lätta och frasiga, det är i mångt och mycket frasigheten som skiljer en våffla från en pannkaka. Med sylt, bär och/eller vispad grädde är våfflor en omtyckt maträtt och efterrätt. De kan även serveras med alernativa tillbehör såsom kaviar, gräddfil, gräslök, räkor, pepparrotssmör och smältost/dessertost.

Amerikanska våfflor serveras vanligtvis med smör och sockerlag, men det förekommer även att de serveras med kyckling eller njurstuvning. De belgiska våfflorna är tjockare och fyrkantiga i formen,

Ibland serveras våfflor i speciella våffelstugor, speciellt i fjällen.

  

Våffelstrut

Våffla kan även avse våffelstrut, det konformade rån som används som glasstrut. För tillverkning av rån används rånjärn.

Presentation


Är en vanlig kille som säger det som faller honom in att säga.

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Omröstning

Besöker den här bloggen ?
 Ofta
 Ibland
 Nyss kommit hit
 Kommer att besäka igen

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Blogg Extra


Ovido - Quiz & Flashcards