En blogg om allt eller inget, mäst inget !

Alla inlägg den 1 februari 2010

Av Alexander - 1 februari 2010 22:18

 

Polisen glömde vapnet på toan

Får fem dagars löneavdrag

Polisen glömde göra det allra viktigaste efter toabesöket var avklarat.

Inte att spola.

Utan att ta med sig sitt tjänstevapen.

Polisen, som jobbar i Stockholm, hade nog en hel del annat att tänka på.

Efter att toabesöket var klart så gick personen tillbaka i tjänst.

Inget konstigt så.

Men polisen glömde tyvärr något oerhört viktigt.

Toa för folket

I sin magväska kvar på toaletten låg magväskan och tjänstevapnet. På en toalett som även är tillgänglig för allmänheten.

Så nästa person som behövde lätta på trycket kunde mycket väl fått en pistol på köpet.

Löneavdrag

Nu har polisen personalansvarsnämnd beslutat att ge polisen disciplinpåföljd i form av fem dagars löneavdrag.

Nämnden skriver i motiveringen till beslutet:

All hantering av skjutvapen måste ske: med beaktande av de risker som ett vapen i orätta händer kan medföra, Det åligger en polis att hantera sitt vapen på ett sådant sätt att fara för säkerheten inte uppkommer. Genom att: inte hälla kontroll över vapnet med påföljd att det blev kvar på toaletten har du brustit i omsorg och varsamhet.”

 

Då är frågan !

Vad hade straffet blivit om en jägare hade glömt sitt vapen någon stanns tex i

Hemmet på bordet

I skogen

I jaktstugan

I bilen

Eller någon annan stans

 

Ska inte lagen vara lik för allla, Poliser har ju sitt vapen på sig mer än vad en jägare har.

 

Kommentera detta om ni vill.

Av Alexander - 1 februari 2010 20:44

  • Dagens och föregående Namn !

  • Nuvarande – Max och Maximilian
  • Föregående i bokstavsordning
  •  
    • Birger – Namnet infördes, vid sidan av Brigida, på dagens datum 1680, men utgick 1823, till förmån för Maximiliana. 1901 återinfördes det, men då på 21 oktober (till minne av Birger jarl, som dog denna dag 1266). Där fanns det fram till 2001, då det flyttades till 9 juni.
    •  
    • Brigida – Namnet fanns, till minne av ett irländskt helgon från 500-talet, på dagens datum fram till 1823, då det utgick, till förmån för Maximiliana. Det ansågs då inte längre ha någon funktion i almanackan, eftersom den svenska formen Birgitta redan fanns (på 7 oktober).
    • Magda – Namnet infördes 1986 på 22 juli. 1993 flyttades det till dagens datum, men utgick 2001.
    • Marielle – Namnet infördes på dagens datum 1986, men utgick 1993.
    • Marietta – Namnet infördes på dagens datum 1986, men utgick 1993.
    •  
    • Max – Namnet infördes på dagens datum 1901 och har funnits där sedan dess.
    • Maximilian – Namnet fanns före 1680 på 12 oktober, men utgick detta år. 2001 infördes det på dagens datum.
    • Maximiliana – Namnet infördes, som en hedersbetygelse åt den svenske kronprinsen Oscar (I):s nyblivna hustru Josefina av Leuchtenberg, som bland annat även hade namnet Maximiliana, på dagens datum 1823, men utgick 1901, då det ersattes av Max.
    •  
  • Föregående i kronologisk ordning
    • Före 1680 – Brigida
    • 1680–1822 – Brigida och Birger
    • 1823–1900 – Maximiliana
    • 1901–1985 – Max
    • 1986–1992 – Max, Marielle och Marietta
    • 1993–2000 – Max och Magda
    • Från 2001 – Max och Maximilian

Av Alexander - 1 februari 2010 18:26

Nu faller allt på plats.

Bankärenden är fixade och bil hittad, men hur tar man sig till Hagfors mitt i veckan om alla man känner är i Norge och jobbar som kan hjälpa till.

Ja det blir kvällens bekymmer, att det aldrig tar slut dessa jävla bekymmer. Men så är det ibland säger dom som vet, tycker att mina bekymmer bara växer och växer efter hand som jag löser andra saker.

Hittade en opel i hagfors som jag vill ha för en bra slant. som är bes till mars och vinterdäck som funkar.

Ett jävla liv på kärringen om hur jag ska lösa detta men som jag alltid säger, ta det lugnt jag fixar det och sen stirrar hon upp till tusen och tjatar på allt mellan himmel och jord som hon vill att jag fixar. Känner mig som askungen iblan fixa hit och fixa dit. Aldrig vila och aldrig rom. Skulle behöva ha ett gäng möss och fålar till min hjälp.

Ja nu var det dax igen ASKUNGEN kom genast hit, så ni ser nu drar jag.

Av Alexander - 1 februari 2010 15:47

Nu jävlar faller allt på plats igen, lånar en bil och kör med ilfart till banken för att fixa det som skulle fixas i dag. Hoppas nu att det går smärt fritt och att det funkar med det konto nr jag fick. sen är det bara att köra, man kan inte bromsa i en uppförsbacke har jag lärt mig det är bara att gasa på så problemen löser sig på ett eller annat vis. Då blir det att sitta i telefon och med papper hela kvällen så att allt e klart till nästa vecka och hoppas på att dom kommer på plats på måndag och kan börja jobba stenhårt och dra in lite kulor till mig :).


Nu måste jag dra så jag hinner det jag ska.

Av Alexander - 1 februari 2010 14:14

Dagens horoskop

Väduren
Troligen tar du dig förbi ett besvärligt hinder i din väg – dock med viss risk att du kör fast.

Oxen
Du är besviken över att en tidigare arbetsinsats visar sig ha varit mer eller mindre bortkastad tid.

Tvillingarna
Någon tycks – förmodligen utan några onda avsikter – ha klampat in på ett för dig ömtåligt område.

Kräftan
Genom att inte förivra dig kan du i dag utnyttja en speciell situation på bästa sätt!

Lejonet
Lejonet förefaller inte särskilt disciplinerad för ögonblicket, varför ett och annat går på lite lösa boliner!

Jungfrun
Det ser ut att kunna köra ihop sig mellan dig och någon som ofta tror sig veta allting bäst!

Vågen
Du får snart en chans att bevaka dina intressen – och kanske pröva om dina idéer är hållbara i något sammanhang.

Skorpionen
Skorpio-nen ger ett ganska stabilt intryck – men är möj-ligen ibland lite väl snabb att dra slutsatser!

Skytten
Tecknen råder dig att snarast för-söka reda ut något som är på väg att orsaka dig problem!  

Stenbocken
Du anser att någon ställer för höga krav på dig, men du kan säkert leva upp till dem om du försöker!

Vattumannen
Genom att vara förutseende kan du försäkra dig om vissa framtida fördelar, även om det inte handlar om stor vinning.

Fiskarna
Helt oväntade  utgifter, eller överraskande stora, verkar utgöra ett hot mot din för närvarande lite ansträngda budget.

Av Alexander - 1 februari 2010 14:01

Fan vad jobbig dag det är idag, iallafall för mig.

Sålde min bil i fredags och fick inte riktigt vad jag ville ha men ok jag sålde ett bekymmer. Nu sitter jag utan bil och har gjort sen fredes tyvär, inte mycket att göra något åt det.

Åter till denna dag, skulle varit på banken och satt in pengar till mitt nya företag i Norge men kommer inte dit och nu så ringde företaget som har anlitat oss och säger att är inte pengarna bokförda eller att han kan se att kvitto på onsdag så lägger han ner avtalet och jag kan riva kontraktet. Detta innebär att jag sitter med 10 man och inga jobb, jätte jobbig sivation nu tycker jag.

Funderar på hur jag ska läsa detta,jag har ju ändå till kl 18:00 på mig att fixa men det är nog inte lätt utan bil.

Måste fixa en bil idag med för at kunna fixa banken värkar det som trotts allt.

Jag måsta ha detta jobb och vill inte riva ett kontrakt som ger mig och 10 man jobb till slutet på 2013 då jag kan säga att det är lång tid det.

Allt e fixat utom banken, pengarna sitter i min lampkrona och vill bara in på kontot så snart det bara går.

Kan bli sådana hör sitvationer när man inte känner så mycket folk där man bor och vet inte riktigt hur man ska göra.


Nej nu ska jag ringa lite och fixa så vi ses väll senare i dag eller inte


UTE

Av Alexander - 1 februari 2010 09:37

Vaknade tidigt och skulle ut med hunden, det första jag gör är ser att det är en massa snö. Vilket är trevligt så här års, men nu får det snart vara bra tycker jag.

Det har kommit 5-8 cm under natten så det lär ju bara öka i mängd om det ska snöa hela dagen som jag tror det ska. Hunden tycker det är hur kul som helst att få leka i detta vita puder då han kan gömma bollen lite här och där. helt otroligt att en hund kan hitta sina saker som dom gömmer så. Han gömde en boll för någon dag sen och tog fram den nu, fattar inte det då jag inte har koll på mina saker tex nycklar och telefon. Vet aldrig vart jag har mina saker,är ett heöver helvete att få brott på morgonen när inget är där man tror.

Idag ska jag fixa på kontoret och lite så alla papper ligger skrivbordet och på golvet så det blir att fixa där nu när det inte e många dagar kvar tills de olika jobben drar igång i Norge. Kontrakt och andra handlingar ska mailas iväg till företaget som har hyrt in oss.


Så det är nog dax att gå och göra det nu, hörs senare närjag tröttnat på detta .

Presentation


Är en vanlig kille som säger det som faller honom in att säga.

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Omröstning

Besöker den här bloggen ?
 Ofta
 Ibland
 Nyss kommit hit
 Kommer att besäka igen

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Blogg Extra


Ovido - Quiz & Flashcards