En blogg om allt eller inget, mäst inget !

Direktlänk till inlägg 8 februari 2010

VILL INTE SKAKA HAND !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Av Alexander - 8 februari 2010 20:22

Arbetsförmedlingen fälldes för utebliven handskakning

Mannen tog inte i hand av religiösa skäl – nekades aktivitetsstöd

DO vann mot Arbetsförmedlingen – en 28-årig muslimsk man hade rätt att vägra skaka hand med en kvinnlig företags-vd.


Efter händelsen fick mannen ingen praktikplats.


Arbetsförmedlingen döms att ersätta 28-åringen.


– Vi är mycket glada för att rätten anser att detta inte är okej, säger 28-åringens juridiska ombud Ulrika Dietersson.



Arbetsförmedlingen ska betala 60 000 kronor och ränta till mannen, man ska också ersätta Diskrimineringsombudsmannen för rättegångskostnader med 36 642 kronor.


Bakgrund

DO stämde Arbetsförmedlingen för religiös diskriminering sedan en muslimsk 28-åring man stängts av från aktivitetsstöd med hänvisning till hans religion. I december 2005 påbörjade mannen en arbetsmarknadsutbildning till verkstadsoperatör i Älmhult. Under utbildningen fick han ersättning i form av aktivitetsstöd.


Fick inte jobbet

I maj 2006 besökte den muslimske mannen tillsammans med en representant från utbildningsföretaget Lernia AB ett företag för att diskutera en praktikplats. Under besöket avböjde mannen att ta företaget Melaments kvinnliga vd i hand. Istället hälsade mannen genom att lägga sin handen mot sitt bröst samtidigt som han förklarade att hans religion förbjöd honom att vidröra andra kvinnor utanför familjen.



Efter mötet beslutades att mannen inte skulle få någon praktikplats på företaget. Företagets förklaring var att 28-åringen saknade den ”kompetens och erfarenhet som krävdes”. Enligt Arbetsförmedlingen var det i stället mannens vägran att ta den kvinnliga vd:n i hand som gjorde att han inte fick praktikplatsen. Eftersom han, enligt Arbetsförmedlingen, genom sitt uppträdande hade medverkat till att han inte fick praktikplatsen beslutade man att återkalla hans anvisning till det arbetsmarknadspolitiska programmet. Därmed förlorade mannen även rätten till aktivitetsstöd.


"Finns inget lagstöd"



– Rätten att utöva religiösa sedvänjor har ett starkt stöd i internationella konventioner. Genom diskrimineringslagen har Sverige förstärkt den rätten ytterligare. Staten får bara inskränka religionsfriheten om det finns starka skäl, och det måste ske med stöd av lagen. Något sådant lagstöd har Arbetsförmedlingen inte haft för sitt beslut, sa diskrimineringsombudsmannen Katri Linna före domen.


Efter domen vid Stockholms tingsrätt säger 28-åringens juridiska ombud Ulrika Dietersson:


– Mannen har mått mycket dåligt. Vi är glada att tingsrätten också anser att det inte är okej av en statlig myndig att neka en religiös man en praktikplats och ersättning när ham inte gjort något fel.


– Förhoppningsvis kan detta innebära att inga andra muslimer behöver råka ut för samma typ av diskriminering, säger Ulrika Dietersson.


DO hade yrkat på att Arbetsförmedlingen skulle betala 120 000 kronor i ideellt skadestånd och 35 345 kronor i ekonomiskt skadestånd till mannen.


28-åringen bor nu i Malmö och arbetar i Danmark. Aftonbladet har sökt honom men han vill inte låta sig intervjuas.


Men detta tycker jag är förjävligt. Nu blev ni häpna VA !!!!!

Nu undrar ni säkert vad jag ska gnälla om.

Så här är det, om invandrare kommer till sverige så tycker JAG att man ska anpassa sig till hur det funkar i detta land.

NEJ jag är inte rasist eller något sådant, tycker bara att det är sunt förnuft att skaka hand med personer man träffar.


Jag kan ta ett exempel på detta.

Jag skulle till skolan på kvartsamtal och läraren kom och sa att vi skakar inte hand här utan vi fick gnugga armbågar iställer.

Nu är frågan, ska jag känna mig krängt eller diskreminerad av detta ?


Savret på frågan är NEJ, Jag får akseptera detta då det var snack om svininfluensan i samma veva.


Hur som hellst så kan vi komma överens om att han inte är befogen en ersättning på 60000:- för att han gjorde som han gjorde.

Om inte hans religion anser att KVINNOR är mindre värda än MÄN så kan han åka tillbaka där hans religion är som den är.


Men i SVERIGE så är det JÄMDSTÄLLDHET som gäller.

Och vad jag hörde på radion innan idag så var mannen otrevlig och grinig redan när han kom in på det nya jobbet. Sen om det är sant eller falskt får ni bilda en egen uppfattning om.


Jävligt konstigt att mannen inet vill ge en intervju till aftonbladet.

Hade inte jag heller gjort utan bara skrattat hela vägen till BANKEN on jag lyckatts blåsa AF på pengar   


Nu vet jag att jag kommer få en massa skit om detta.

Och jag kommer lägga ut alla komentarer på BLOGGEN som jag tycker ska ligga där med IP nr och så vidare.


Ha en jävlig KVÄLL

















 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexander - 23 juli 2011 19:34

Jaha då var man här igen då, som vissa av er vet så har jag varit borta ett tag från detta med blogg o allNä t. Har inte haft tid med att sitta o skriva en massa och vet inte vad jag skulle ha skrivit då. Händer inte så mycket förutom att jag har...

Av Alexander - 31 mars 2011 18:29

Ja ni läste rätt, jag må vara ett svin, idiot, elak och även egoist eller tillockmed MANSGRIS. Men när det kommer på fråga om att jag försörjer min familj så kan jag berätta att jag inte är detta. Jag ser alltid till att min familj har det bra och må...

Av Alexander - 13 mars 2011 13:40

  Helgdagar Gregoriusdagen, förr firad till minne av Gregorius den store (1882 flyttad från 12 mars) Dagens namn I den svenska almanackan Nuvarande – Greger Föregående i bokstavsordning Ernestus – Namnet fanns på dagens d...

Av Alexander - 11 mars 2011 18:04

Ja denna dagen var inge bra alls. Som jag skrev på FB i mårse så var jag inte alls på banan för att åka  o jobba. Lite febrig och mådde skit med värk o annat.   Hur som så började dagen illa då jag skulle såga upp ett dörr hål i en vägg. Så jag b...

Av Alexander - 10 mars 2011 12:09

Då sitter man på jobbet och har middag, ja det är inte så mycket utan bara några mackor med ost och lite kaffe. Men det få ju räcka ska ju inte vara någon lyx att jobba eller. Sitter i Båstad och renoverar FD Arbetsförmedlingen så att Soc kan flytt...

Presentation


Är en vanlig kille som säger det som faller honom in att säga.

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Omröstning

Besöker den här bloggen ?
 Ofta
 Ibland
 Nyss kommit hit
 Kommer att besäka igen

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Blogg Extra


Ovido - Quiz & Flashcards