En blogg om allt eller inget, mäst inget !

Alla inlägg den 28 april 2010

Av Alexander - 28 april 2010 22:48

TVISTEN I HYRESNÄMNDEN En professor hyr sedan 1993 Villa Par
TVISTEN I HYRESNÄMNDEN En professor hyr sedan 1993 Villa Parkudden. I höstas sades avtalet upp eftersom bostaden var tänkt att bli Prinsessan Madeleines och Jonas framtida bostad. Professorn vill inte flytta. Nu avgörs tvisten i hyresnämnden. Kungen själv besökte i går länssjukhuset Ryhov i Jönköping.
Foto: Kai Rehn

Kungen i stort husbråk

Vill kasta ut hyresgästerna – trots Madeleines brytning med Jonas

Det skulle bli prinsessan Madeleines och Jonas Bergströms drömhem.

Nu återstår bara jättebråket med hyresgästerna.

Kungen har vänt sig till hyresnämnden för att vräka dem från Villa Parkudden.

När prinsessan Madeleine och Jonas Bergström bröt förlovningen var det inte bara en blivande hertigtitel som gick upp i rök.

Planerna på en ny gemensam bostad med ett av Stockholms mest fantastiska lägen gick också om intet.

Men bråket med de boende på Villa Parkudden som skulle ge plats åt prinsessparet har allt annat än tagit slut.

Hovet vill vräka hyresgästerna. Totalt berör det nio vuxna och barn som bor där.

En av dem är en professor som sedan 1993 hyr hela byggnaden av Kungliga Djurgårdens Förvaltning.

Finns tre lägenheter

Professorn hyr i sin tur ut delar av byggnaden till de övriga. I huset finns tre lägenheter – en 11:a, en 4:a och en 1:a.

– Det är sagt att vi måste flytta. Jag vet inte vad som kommer hända nu, säger en av underhyresgästerna

När Villa Parkudden i höstas dök upp som ett bostadsalternativ för prinsessparet började det snabbt hända saker.

Den 28 oktober skrev slottsfogde Gunnar Haeger till professorn och sa upp hyresavtalet. Kravet var att professorn och hans underhyresgäster skulle flytta senast den 31 januari i år.

Som motiv till uppsägningen angav hovet att professorn gjort omfattande ombyggnader och därför åsidosatt sina förpliktelser som hyresgäst.

Enligt hovet har professorn bland annat öppnat upp en vägg och byggt en bardisk mellan kök och vardagsrum.

Professorn förnekar att han har handlat fel och enligt en bilaga till hyreskontraktet har han varit skyldig att renovera kök och andra delar av huset för cirka en miljon kronor.

”Madeleine vill bo här”

 
Publicerad: 2010-04-28
Textstorlek:
 
Normal textStor textExtra stor text
TVISTEN I HYRESNÄMNDEN En professor hyr sedan 1993 Villa Par
TVISTEN I HYRESNÄMNDEN En professor hyr sedan 1993 Villa Parkudden. I höstas sades avtalet upp eftersom bostaden var tänkt att bli Prinsessan Madeleines och Jonas framtida bostad. Professorn vill inte flytta. Nu avgörs tvisten i hyresnämnden. Kungen själv besökte i går länssjukhuset Ryhov i Jönköping.

Kungen i stort husbråk

Det var tänkt att prinsessan Madeleine skulle flytta in i Vi
Det var tänkt att prinsessan Madeleine skulle flytta in i Villa Parkudden.
Den omstridda villan.
Den omstridda villan

Professorn anser också att han efter alla år har ett starkt besittningsskydd. ”Det verkliga skälet till uppsägningen är, som är alla bekant, att prinsessan Madeleine önskar bo på Parkudden”, skrev professorns advokat, Lennart Melchior i ett svar till hovet den 18 december förra året.

Nu under förvåren har kungens advokat, hovauditör Axel Calissendorff, vänt sig till hyresnämnden för att få tillgång till Villa Parkudden.

Kungens advokat förpliktar i en skrivelse professorn ”att omedelbart avflytta från bostadshuset”.

Hovet kräver också att professorn ska återställa huset i ”avtalsenligt skick per avflyttningsdagen”.

Advokat Lennart Melchior svarar hovet att professorn ”uppfattar uppsägningen som rent trakasserande av hyresgästen och dennes familjer”.

Brygga ingår

Utöver den slottsliknande byggnaden vid havet på 725 kvadratmeter ingår också en trädgård och en brygga.

När kontraktet skrevs för 17 år sen låg hyran för hela huset på 20 240 kronor i månaden. Ingen av parterna vill kommentera den bittra striden. Om de inte lyckas enas avgörs ärendet under en domstolsförhandling i hyresnämnden.

Slottsfogde Gunnar Haeger som skickade uppsägningen till professorn vet i dag inte hur det blir med prinsessan Madeleine och Villa Parkudden.

– Jag har inte sån information varken från högsta ledningen eller hur Madeleine planerar. Det vet hon väl knappast själv, säger han.

Villa Parkudden ligger under Kungliga Djurgårdens Förvaltning (KDF) som är hovets organisation för att förvalta den kungliga dispositionsrätten av Djurgården.

KDF förvaltar området på kungens uppdrag.


Vad har man o säga om detta då ??


Nja ta och skrota kungadömmet och alla deras sosialbidrag som dom får från staten och andra myndigheter.

Det är ju fan mina skattepengar som jag betalar och annat. Så vi kan ta och skrota allt som har med kungligheter att göra och låt slottet tillfalla de som har rån att ha det med all den enorma drift som det krävs.


Nä nu börjar jag bli sur och o tvär så jag orkar inte fundera på allt illa som förjer med tankarna om kunligheterna.


FAN TA DOM

Av Alexander - 28 april 2010 22:38

FAN har inte fått väck det jävla viruset ännu som jag kyckats få på min JÄVLA data.

Men skam den som ger sig tack  vare detta, jag ska fan få väck det om det så är det sissta som jag och datan gör tillsammans.


Skit samma jobbet har gått bra trotts det onda och att jobbet kräver mycket av min rygg. Kan väll säga att det blir en vetenskap när jag ska upp i mon.

Bilder kommer att komma i mon så får ni lite inbilck i mitt kära arbete och min sysselsättning.


Nu är jag väl hemma och ska in o göra mig iårdning för natten och mina sissta tabletter inför natten.


Nu måste jag gå o fixa detta så vi hörs sen.

Presentation


Är en vanlig kille som säger det som faller honom in att säga.

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20
21
22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Omröstning

Besöker den här bloggen ?
 Ofta
 Ibland
 Nyss kommit hit
 Kommer att besäka igen

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Blogg Extra


Ovido - Quiz & Flashcards