En blogg om allt eller inget, mäst inget !

Alla inlägg den 4 april 2010

Av Alexander - 4 april 2010 14:09

Farör kan inte kärringar göra saker utan att vi män ska följa med helatiden. Här har det varit ett jävla tjat på att vi ska hitta på något, typ gå ner o grilla eller något annat. Vilket jag inte har lust till idag då jag inte är på humör alls.

Då blir det ett jävla iv i luckan på hur tråkig och dum i huvet jag är som aldrig vill gära ett skit med familjen. Kan ni tänka er att kärringen säger något sådant inte jag .

Hur som så är det så att hela fam inte är hemma utan bara den stor grabben och kärringen o jag  vilket gör att vi inte är hela familjen hemma.


Hon gnäller och gnor och morrar helatiden på hur jävla tråkigt det är ocg inte ha något att göra. Jag sa till henne att gå ner med grabben o grilla själv så slipper jag höra detta eviga tjat, nej jag vill inte gå ner dig om inte du ska med hör jag hela tiden. Fatta trögt jag vill inte förja med ska det vara så svårt att fatta.


Jag kom med förslaget att hon kunde ta hunden o gå en runda så hon får lite motion som kan behövas då hon har ett gäng kilo att gå ner ( rätt så mycket ) om vi nu får vara ärliga.

Men nej vill inte pallar inte tråkigt och allt annat hon säger. Jag kallar det lathet men kan ha fel. Hon rör ju fan inte på sig som jag gör hela dagarna.


Nu e hon sur som ättika och har gått ut för att städa garaget som hon inte ska göra då jag har mina saker där och då kommer jag inte hitta saker när jag behöver.

Så vi får se detta gör hon på ren protest mot mig nu för att jag ska komma ut och hjälpa henne, men ack vad hon bedrog sig med den tanken. Jag rör mig inte ur fläcken från mitt boende.


Fan jag tycker detta är så jävla tråkigt att ha det så här när det inte funkar för 2 vuxna personer att komma överens på en normal nivå.


Jag är inte den typen som sitter hemma helatiden då jag tycker om att vara i naturen och grilla och fiska eller vandra lite, men inte idag då jag har annat att göra med mitt företag.


Men tydligen så ska det vara svårt att fatta det med en hönshjärna som tydligen 90% av det kvinnliga folket har. Vi säger en sak och dom tyder det på ett annat vis till desas fördel.


Som en sådan sak, om dom kommer och frågar om vi ska åkat till affären så kan vi män svara snart. Det tar fan bara 2 min innan tjatet är igån kom nu du sa att vi skulle åka och det har gått en stund. Ja visst har det hela 3 min sen frågan kom.


Så är det med allt, hur vi än svarar på deras frågor så blir det fel, så vad fan är bekymmert i detta tro är det kärringen eller männen.


Sen allt annat vad vi än gör för detta kvinnfolk så blir det fel om inte dom ber oss om att göra saker. Men det är ju inte rättvist att det ska vara så häller eller.

Nä man skulle nog ha lärt sig leva själv och bo i en hydda i skogen med hunden så slapp ma nalla dessa diskutioner som upp kommer i ett.


Som en sådan sak, jag ligger borta mycket från hemmet i jobbet för jag är den ändå som jobbar i familjen. Ett jävla gnäll om pengar när jag är hemma och ett jävla gnäll om att jag inte är hemma när jag jobbar.


Hur fan ska det vara då, om jag tar ett jobb som alla andra så kan jag inte tjäna de pengarna som täcker för hela familjen då får hon skaffa ett jobb.

Men det är tydligen åxå fel,för då gnäller jag om att hon ska ha et jobb och det är ju inte så lätt att få och vem ska då sköta hemmet ja ni vet hur det är.

Vilket blir att jag åker iväg och jobbar istället men då är det fel att jag aldrig är hemma.

Så hur vi män än gör så blir det fel fel fel.


Nä nu skiter jag i detta o tar en tupplur så får vi se om jag lugnar ner mig igen.


Av Alexander - 4 april 2010 11:36

Martin Luther King Jr, född 15 januari 1929 i Atlanta i Georgia, död 4 april 1968 i Memphis i Tennessee (mördad), var en afroamerikansk medborgarrättsledare och baptistpastor. Han erhöll Nobels fredspris år 1964. Hans mest välkända offentliga framträdande är I have a dream-talet år 1963, hållet vid Lincolnmonumentet i Washington, D.C i samband med marschen till Washington för arbete och frihet.

Martin Luther King Jr NYWTS.jpgFörhistoria

År 1492 upptäckte Christofer Columbus Amerika, och Europas herradöme över hela Amerika inleddes. Kolonialmakterna strömmade och konkurrerade om att erövra de nya landområdena. 1518 ankom ett fartyg till Nordamerika. Där skulle de svarta slavarna ombord börja sin nya tillvaro som slavar för vita kolonialherrar. Slavarna som kom var en del av slavtriangeln. Denna så kallade triangelhandeln hade tre punkter: Nordamerika, Europa och Afrika. Fartyg åkte från Europa till Afrika, hämtade slavar, och transporterade dem över Atlanten till bomulls- och sockerplantagen i Nordamerika, och åkte sedan tillbaka till Europa, fullastade med bomull och socker som skulle säljas.

Slavimporten ökade och man räknar med att 15-40 miljoner slavar transporterades till Nordamerika (som senare blev USA). Detta gjorde tillsammans en stabil befolkningsgrund, och som ett resultat av detta är stora delar av befolkningen i USA idag afro-amerikaner.

Slaveriet ansågs som en märklig institution i nordstaterna och då sydstaterna 1860 kom i underläge i kongressen, fruktade de för framtiden till detta system som bomullsplantagen, och därmed också sydstaterna, var beroende av. Valet av den moderata slaverimotståndaren Abraham Lincoln som president under hösten 1860 ledde till att några av sydstaterna bröt sig loss från unionen, och det amerikanska inbördeskriget började året därpå. 1863 bestämde Abraham Lincoln att slaveriet skulle upphöra i hela USA (Emancipation Proclamation). Med kriget upphörde slaveriet 1865, men förhållandena för de tidigare slavarna förbättrades egentligen inte. Sydstaterna var beroende av slavarna som arbetskraft, och för att behålla den antogs det lagar som bland annat förbjöd svarta från att äga mark.

1963, nästan hundra år efter slutet på inbördeskriget, hade de svarta i stort sett samma levnadsvillkor. Det var ett apartheidliknande tillstånd, och svårt att leva. Det infördes rasåtskillnadspolitik, och det var en utbredd rasism i USA. Men nu ville den svarta befolkningen bli fri.

Martin Luther King kände sig lika mycket värd som vilken vit person som helst. Men kanske viktigast av allt lärde han sig att inte möta de vita med hat mot hat - det skulle bara skapa ännu mera hat, fruktan och avstånd.

Uppväxt

Martin Luther King Jr hette från början Michael Luther King Jr. Han föddes i Atlanta i Georgia, som son till baptistpastor Martin Luther King, Sr., "Daddy King", som talade i sina gudstjänster om diskrimineringen i USA. Även Martin Luther Kings farfar var baptistpastor, båda var verksamma i Georgia. Kyrkan hade en stor roll i familjen Kings barns uppväxt.

Under sin uppväxt fick King flera gånger känna på baksidan av den aktiva rasåtskillnadspolitiken. Ett exempel var att han lekte väldigt mycket med några vita pojkar, och de var goda vänner. Men en dag skickade de vita pojkarnas mor hem King med budskapet: "Pojkarna kan inte leka med King mera, och han kan inte komma undan längre". Detta eftersom de var för gamla, och segregationspolitiken började ta fart i deras liv.

Vid 15 års ålder började King på Morehouse College i Atlanta och utexaminerades som B.A (Bachelor of Arts) i sociologi 1948. Han fortsatte till Crozer Theological Seminary i Chester, Pennsylvania där han tog en B.Div (Bachelor of Divinity) 1951. I september samma år började King sina doktorandstudier vid Boston University och han blev teologie doktor i systematisk teologi 1955.

Medborgarrättsrörelsen

Martin Luther King under ett tal i Washington

Medborgarrättsrörelsen Southern Christian Leadership Conference startas år 1957 och han väljs till ordförande. King hade en förmåga att hålla tal som rörde åhörarna vid hjärtat och han kom att bli en ledande gestalt och symbol för integration och medborgarrättigheter i slutet på 1950-talet. Han fick uppmärksamhet över hela USA som ledare av den tretton månader långa bojkotten av busstrafiken som var en följd av den svarta kvinnan Rosa Parks vägran att sätta sig längs bak i bussen i Montgomery, Alabama; detta kallas även walk for freedom (promenad för frihet).

År 1963 organiserade han en marsch till huvudstaden Washington - marschen samlade mer än 200 000 deltagare, som krävde lika rättigheter för svarta som för vita. Det var vid detta tillfälle som han odödliggjordes som talare genom det tal han höll vid Lincolnmonumentet i Washington, D.C 28 augusti 1963 - "I have a dream".

År 1964 erhöll han Nobels fredspris och samma år valdes han som "Man of the Year" av den amerikanska tidskriften Time.

I mitten på 1960-talet kritiserade allt fler militanta svarta organisationer hans moderata politik.

Martin Luther King och Lyndon B. Johnson.

Mordet

Martin Luther King mördades på Lorraine Hotel, utanför rum 306 i Memphis, Tennessee den 4 april 1968, kl. 18.01., där han befann sig för att organisera en demonstration. Han lutade sig ut över balkongräcket till sitt rum, som var beläget på andra våningen, och pratade med några kollegor, då han sköts av en man vid namn James Earl Ray. Efter mordet på King utbröt svåra oroligheter i de amerikanska storstäderna - omfattande bränder och kravaller ägde rum i bl.a Washington, Detroit och Chicago, där nationalgardestrupper hjälpte polisen att återställa ordningen, och undantagstillstånd rådde i ett fyrtiotal städer; tusentals människor arresterades och ett trettiotal dödades.

Ray lyckades fly, men greps två månader senare i London, erkände sig skyldig och dömdes till 99 års fängelse. Dock finns det föga bevis att det egentligen var Ray som begick brottet. Det spekuleras än idag att mordet på King var en konspiration, vilken såväl FBI, CIA som maffian är misstänkta för att ligga bakom. Ray avled i fängelset 1998 till följd av en njursjukdom.

Dagen innan Martin Luther King mördades i Memphis gav han ännu ett berömt tal:

I've been to the mountain top.

Well, I don't know what will happen now. We've got some difficult days ahead.
But it really doesn't matter with me now, because I've been to the mountaintop. And I don't mind.
Like anybody, I would like to live a long life. Longevity has its place. But I'm not concerned about that now. I just want to do God's will. And He's allowed me to go up to the mountain.
And I've looked over and I've seen the Promised Land.
I may not get there with you, but I want you to know tonight that we as a people will get to the Promised Land.
So I'm happy tonight.
I'm not worried about anything, I'm not fearing any man.
Mine eyes have seen the glory of the coming of the Lord.

Eftermäle

Martin Luther Kings grav

Vid Kings begravning var Robert Kennedy en av begravningsgästerna; denne mördades två månader senare under sin valkampanj till USA:s presidentpost på ett hotell i Los Angeles, Kalifornien.

Den 19 juni samma år firades i Washington "Solidaritetens dag", en jättedemonstration mot fattigdom, krig och rasförtryck. I spetsen för tåget gick Kings änka, Coretta King, och demokraternas presidentkandidat, Eugene McCarthy.

I januari 2004 instiftades Martin Luther King-priset som kommer att delas ut första gången på Martin Luther King-dagen, som firas som en allmän helgdag i USA den tredje måndagen i januari.

Martin Luther King skrev flera böcker, bland dem Strength to Love 1963 och hans änka, Coretta Scott King utgav 1969 sina memoarer, Mitt liv med Martin Luther King.

Familj

Den 18 juni 1953 gifte han sig med Coretta Scott King. De fick fyra barn: sönerna Martin Luther King III född den 23 Oktober, 1957, Dexter Scott King född 30 Januari, 1961 och döttrarna Yolanda King född 17 November, 1955 och Bernice Albertine King född 28 Mars, 1963.

Av Alexander - 4 april 2010 10:52

I den svenska almanackan

  • Nuvarande – Marianne och Marlene
  • Föregående i bokstavsordning
    • Ambrosius – Namnet fanns på dagens datum sedan gammalt, till minne av en biskop av Milano, som dog på dagens datum 397. Det fanns kvar fram till 1993, då det utgick.
    • Irene – Namnet fanns före 1901 på 5 april. Detta år utgick det ur almanackan, men återinfördes 1986 på dagens datum. 2001 flyttades det dock tillbaka till sitt gamla datum 5 april.
    • Irina – Namnet infördes på dagens datum 1986, men utgick 1993.
    • Irja – Namnet infördes på dagens datum 1993, men flyttades 2001 tillsammans med Irene till 5 april.
    • Marianne – Namnet infördes 1986 på 30 april, där det fanns fram till 2001, då det flyttades till dagens datum.
    • Marlene – Namnet infördes 1986 på 22 september. 1993 flyttades det till 22 februari och 2001 till dagens datum.
  • Föregående i kronologisk ordning
    • Före 1901 – Ambrosius
    • 1901–1985 – Ambrosius
    • 1986–1992 – Ambrosius, Irene och Irina
    • 1993–2000 – Irene och Irja
    • Från 2001 – Marianne och Marlene
Av Alexander - 4 april 2010 01:49

Ja då satt man här igen och kan inte sova o sexet orkr ma inte med. Annars brukar det vara ett bra sömnmedel ja även ett bra sätt att bota huvudvärk på med för den delen, men inte i natt har ingen huvudvärk.

Vet inte riktigt vad jag ska hitta på då jag samtidigt lider av kraftig sömnbris och är trätt men att kunna somna är ju en vetenskap i dasläget.


Kvällen har varit sådär då kärringen suttit på en våning o kollat på tv och jag o lillgrabben på den andra o den äldste grabben är ej hemma.

Kärringen skulle kolla på swat och jag o lillis kollade på star wars. Kan tro att an var trött när det slutade kl 00:05. Det började ju fan strax efer 19 tiden så många timmar av film blev det.

Så ni ser att så här är det i vår familj att vi sitter på olika plan o glor på dessa jävla burkar och gör inget annat just vid denna årstiden, väntar på att det ska bli bättre väder och lite varmare så man kommer ut i naruren mer.


Lillis ville åka o fiska i mon men vi får se då jag inte vet om isen håller för att gå ut på riktigt, solen har ju tagit en hel del på den nu men kan ju vara värt ett försök ioförsig. Då kan vi åka till stället vi brukar o tända upp brasan o göra kolbulle med fläsk o lingonsylt, fan va gott.

Nu blev jag sådär panik hungrig igen, kan det vara det som gör att jag inte kan sova tro vi få allt kolla det när jag är klar här.


Nä men annars har det varit en bra dag. Såg att en ko fått en ny kalv nu under veckan så jag ska in o kolla lite närmare på den under dagenså att det inte är något fel. Mamman värkar inte bry sig så mycket om det så vi får allt se hur det blir.


Det är ju inte kul o behöva avliva den nu när den är nästan en vecka gammal =(

men så är det ibland ju kan ju inte rå för naturen ännu.


Hur som så ska jag göra lite mat och sen titta på tv o se om jag kan somna efter det.

Blir nog stekt korv,ägg,tomat,champinjoner och lök.


Man tar och steker korven först och sen tar man svampen bryner den lillsammans med tomaten och löken. Tillsisst så kläcker man i ca 2 ägg och låter allt klibba ihop med äggvitan så det blir som en pizza detta tar ca 10-20 min beroende på värmen man har på pannan.


Nä mat dax nu så hej vart än ni är alla läsare.

Presentation


Är en vanlig kille som säger det som faller honom in att säga.

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20
21
22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Omröstning

Besöker den här bloggen ?
 Ofta
 Ibland
 Nyss kommit hit
 Kommer att besäka igen

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Blogg Extra


Ovido - Quiz & Flashcards